Semele
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 23213
Przeczytał: 54 tematy
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 5:08, 24 Cze 2020 Temat postu: Hitler i religia |
|
|
-
1
z
13
-
Chrześcijańska Akademia Teologiczna
Wydział Teologiczny
kierunek: teologia, specjalność: teologia ewangelicka, studia stacjonarne, rok I
Bartosz Makuch
nr albumu: 4167
Sytuacja chrześcijaństwa w III Rzeszy
oraz życie i teologia Dietricha Bonhoeffera.
1.
Rys historyczny epoki
Adolf Hitler w latach czterdziestych XX wieku
powiedział:
To, że świat antyczny był taki piękny, pogodny i bezproblemowy, bierze się stąd, że był wolny oddwóch plag: syfilisu i chrześcijaństwa! (…) Papież, choć zbrodniarz, zatrudniał wielkich mistrzów istworzył wiele rzeczy pięknych. Mam dla niego więcej sympatii niż dla protestanckiego pastora,który wraca do czasów pierwotnego chrześcijaństwa. Czyste chrześcijaństwo, tak zwanechrześcijaństwo pierwszych chrześcijan (...)
prowadzi
do zniszczenia człowieczeństwa. Jest to nagi
bolszew
izm w opakowaniu metafizycznym. (…) W młodości miałem [na chrześcijaństwo] prostąreceptę: dynamit! Dziś stoję na stanowisku, że to nie jest coś, co można złamać na kolanie. To musiodpaść jak zgangrenowana kończyna. Trzeba doprowadzić do stanu, w którym na ambonie stoi
tuman, a przed nim stare panny.
1
Rozpoczynając wywód na tematy związane z funkcjonowaniem chrześcijaństwa
-
4
z
13
-
będącą w konflikcie z rządem w Berlinie, Bawarią. Wydarzenie to znane jest dziś jako pucz
monachijski. W wyniku tego n
ieudanego przewrotu, Adolfa Hitlera skazano na 5 lat więzienia, a NSDAP zostało rozwiązane.
Führer został przedterminowo zwolniony z więzienia w 1924 roku i skupił wokół siebieambitnych i zaufanych ludzi, reaktywując działalność swojej partii.
Dzięki wspomnianemu wcześniej kryzysowi gospodarczemu w Stanach ZjednoczonychAmeryki, kiedy to ludzie ostatecznie zwrócili się w stronę partii komunistycznych inarodowosocjalistycznych, nastąpił moment kluczowy dla nazistów. W 1930 roku w wyborach do
Reichstagu NSD
AP zostało drugą siłą w parlamencie
, a po zawarciu koalicji -
pierwszą
.
Hitler jednakże nigdy nie wygrał demokratycznych wyborów na prezydenta. W 1932 rokudostał niewiele ponad jedną trzecią głosów. Jednakże w styczniu 1933 roku otrzymał tekę kanclerza iw ten sposób już bez żadnych przeszkód mógł zacząć wcielać w życie swój cel.
Poglądy przywódcy nazistów na religię nie są wcale rzeczą oczywistą. Hitlera nie możnanazwać ateistą. Był on osobą, która dużą część swojego czasu poświęcała na medytacje teolog
iczne.
Jego poglądy jednak były dość oryginalną mieszanką. Spektrum jego idei religii można przedstawićzaczynając od postulatu dejudeizacji chrześcijaństwa (głosił pogląd, że Jezus
nie
był
Żydem, a
synem
rzymskiego żołnierza oraz dążył do usunięcia z kanonu całości Starego Testamentu, jako przesiąkniętego judaistyczną filozofią), przez nasiąknięcie ówczesną
filozofią niemiecką (idolem jego życia religijnego był Schopenhauer, który uważał, że chrześcijaństwo jako światopogląd nie jest
tworem Objawienia, lec
z zostało zmontowane z koncepcji starożytnych religii pogańskich,indyjskich, egipskich i wschodnich, zwłaszcza buddyzmu), na idei połączenia państwa z religiąkończąc.
Jeśli chodzi o stosunek do konkretnych Kościołów chrześcijańskich, to trzeba powiedzieć
,
że większą sympatią (jeśli można takiego słowa użyć) darzył protestantów, gdyż ich teologia jest bardziej podatna na reinterpretację, a co za tym idzie –
można Kościoły protestanckie łatwiejwykorzystać do wdrażania jego idei teologicznych. Kościół rzyms
ki natomiast w swoim
konserwatyzmie ideowym w oczach kanclerza Niemiec był skazany na eksterminację.
By dopełnić obraz epoki w kontekście, który nas interesuje, należy także dodać, że po IWojnie Światowej teologowie
ewangeliccy
zaczęli stawać w
mocnej opozycji do teologii liberalnejreprezentowanej przez Schleiermachera, Ritschla, czy Harnacka.
Statystyki demograficzne na styczeń 1933
roku
: 65 mln Niemców, w tym 45 mln
P
rotestantów (z
czego 18 tys. duchownych: 3 tys.
związanych z
nazistami, 3 tys. w opozycji (z 700......
Bartosz Makuch
|
|