 |
ŚFiNiA ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Dyszyński
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 34540
Przeczytał: 78 tematów
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 20:08, 16 Sty 2025 Temat postu: |
|
|
Katolikus napisał: | Michał Dyszyński napisał: | Mam wrażenie, że (przynajmniej w tych) katechizmowych sformułowaniach wyraźnie odznacza się chęć podkreślenia boskiej władzy i zwierzchności. Konsekwencją takiego podkreślania za chwilę staje się ODPOWIEDZIALNOŚĆ. |
Urząd przy formułowaniu tych formułek powołuje się na takie fragmenty Biblii:
Jr 27,5: "Ja uczyniłem ziemię, człowieka i zwierzęta, które są na powierzchni ziemi, swą wielką siłą i swym wyciągniętym ramieniem; mogę je dać, komu będę uważał za słuszne."
Est 4,17b: "«Panie, Panie, Królu, Wszechmogący, ponieważ w mocy Twojej jest wszystko i nie masz takiego, który by Ci się sprzeciwił, gdy chcesz ocalić Izraela,"
Prz 21,1: "Serce króla w ręku Pana jak płynąca woda, On zwraca je, dokąd [sam] chce."
Tb 13,2: "«Niech będzie błogosławiony Bóg, który żyje na wieki,
i królestwo Jego.
Ponieważ On karze i okazuje miłosierdzie,
posyła do Otchłani pod ziemię
i wyprowadza z największej zagłady.
I nie ma nikogo, kto by uszedł Jego ręki."
Tymi fragmentami Urząd uzasadnia punkt 269 Katechizmu.
Natomiast punkt 308 takimi:
Flp 2,13: "Albowiem to Bóg jest w was sprawcą i chcenia, i działania zgodnie z [Jego] wolą."
1 Kor 12,6: "różne są wreszcie działania, lecz ten sam Bóg, sprawca wszystkiego we wszystkich."
Tak więc Urząd formułuje swoją naukę w oparciu o jakieś fragmenty Objawienia. Fjałkowski zarzuca Tomaszowi Terlikowskiemu, że swojego Boga wymyśla w oderwaniu od Objawienia i Tradycji. Mnie się wydaje, że niekoniecznie. Tylko pytanie, jeśli nie Bóg wielkiej władzy i absolutnej sprawczości to, co? Co jest alternatywą? Bóg, który się wycofuje i stwarza samodzielnie działający świat i ludzi. Tylko, czy to jest zgodne z Objawieniem i nie naraża się na zarzut wymysłu?
 |
Patrząc na te cytaty z Biblii zastanawiam się, czy aby na pewno dobrze odczytano sens tych sformułowań, a w szczególności, czy czasem nie odczytano:
1. pierwszej przyczyny (stworzenie, plan ogólny) jako AKTUALNEJ przyczyny/sprawstwa
2. jakiejś KONKRETNEJ przyczyny/a także np. kary, a KAŻDEJ przyczyny/a także np. kary
3. możliwości/chęci zadziałania czy czasem nie pomylono z UZNANIEM, IŻ KAŻDE działanie jest wprost zarządzane przez Boga.
Cytaty przedstawione pasują bowiem również do takiej interpretacji, takiego rozumienia sensu, iż mowa jest w nich o tym, że Bóg, USTANAWIAJĄC ZASADY I STWARZAJĄC ŚWIAT (a może nawet też i wolność w nim, może dając pole do decyzji innym istotom) sprawił, iż pośrednio jest tą pierwszą przyczyna rzeczy, choć niekoniecznie wszystkim aktualnie zarządza.
Mam wrażenie (nie wiem, czy słusznie, ale mimowolnie chyba tak odczytuję interpretacje katechizmowe sugerujące władzę Boga), że przynajmniej jakaś część teologów widzi świat, jakby Bóg ustawiał w nim AKTUALNIE wszystko. Wtedy wolność człowieka byłaby iluzją, a więc zarówno kara i nagroda za ludzkie czyny byłaby karaniem kogoś, kto i tak nie miał nic do powiedzenia w kwestii tego, ja zrobić, bo i tak wszystkim zawsze zarządzał Bóg.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|