|
ŚFiNiA ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
anbo
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 6492
Przeczytał: 7 tematów
|
Wysłany: Pon 18:35, 04 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Konrado, to za bardzo odbieglo od tematu dyskusji; chętnie odpowiem, ale załóż nowy temat. Może: co da się powiedziec o świecie na zewnątrz nas?
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vigilate
Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 19:27, 04 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Ostatnio zmieniony przez Vigilate dnia Nie 14:06, 09 Mar 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
konrado5
Dołączył: 02 Gru 2005
Posty: 4913
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 19:54, 04 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Vigilate napisał: | Żeby móc sensownie mówić "X nie ma nic wspólnego z Y", trzeba móc jakoś porównać X z Y, czyli jakoś "widzieć" zarówno X jak i Y. |
Nie widzę zarówno X i Y, ale potrafię powiedzieć o Y, że tam nie ma na przykład czerwieni, bo gdyby tam była czerwień, to musiałaby być czerwienią, która nie jest doznaniem, a nie wiem co to znaczy, podobnie jak nie wiem co znaczy czerwień, która nie jest kolorem.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vigilate
Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 21:05, 04 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Ostatnio zmieniony przez Vigilate dnia Nie 14:06, 09 Mar 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
konrado5
Dołączył: 02 Gru 2005
Posty: 4913
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 11:56, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Vigilate napisał: | A gdzie jest jakaś "czerwień", bo ja nigdy żadnej nie widziałem? |
Miałem na myśli czerwone przedmioty.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vigilate
Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 12:42, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Ostatnio zmieniony przez Vigilate dnia Nie 14:06, 09 Mar 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
konrado5
Dołączył: 02 Gru 2005
Posty: 4913
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 12:45, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Vigilate napisał: | No to w jaki sposób Pan porównuje czerwone przedmioty, które Pan widzi, z jakimiś "rzeczywistymi" czerwonymi przedmiotami i orzeka, że te pierwsze z tymi drugimi nie mają nic wspólnego. |
Orzekam na tej podstawie, że tym "rzeczywistym" czerwonym przedmiotom (gdyby miały coś wspólnego) nie byłbym w stanie nadać żadnej treści, podobnie jak czerwieni, która nie jest kolorem.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vigilate
Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 14:22, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Ostatnio zmieniony przez Vigilate dnia Nie 14:04, 09 Mar 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
neko
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 817
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PL, D
|
Wysłany: Wto 15:40, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Vigilate napisał: | Proszę mi wybaczyć, ale do jakiego to innego myślącego umysłu ma Berkeley dostęp poza własnym? Nawet jeśli na gruncie jakichś rozumowań (przeprowadzanych rzecz jasna we własnym umyśle) dochodzi do wniosku, że jest pewien istnienia innych duchów to nie ma to nic do rzeczy. Jak już zaznaczylem, innym duchom może przypisywać jakiś umysł tylko przez analogię do tego, jak sam poznał umysł własny. Jeśli się mylę, to proszę opisać, jak jest możliwy dostęp Berkeleya do czynności umysłowych innych duchów. | Nie rozumiem celu, w jakim należałoby zakładać, że Berkeley był (albo powinien być) solipsystą.
Vigilate napisał: | Proszę w takim razie zidentyfikować to jakieś-coś od jego umysłu różne, tj. wskazać, czyj umysł Berkeley opisuje i jakim cudem (bo to rzeczywiście chyba cud) ma do stanów tego umysłu dostęp. | Z tego rozumowania wynika, że cudem jest jakakolwiek filozofia, bo zarzut, że mamy dostęp jedynie do własnego umysłu, więc nie powinniśmy się wypowiadać na temat umysłów różnych od naszego, można postawić każdemu, kto się zastanawia nad stosunkiem podmiot-przedmiot. Odnoszę wrażenie, że zarzut ten nie jest wolny od pewnej jałowości.
A co na ten temat mówi Berkeley: Traktat... napisał: | ... tak, jak idee znajdujące się w umysłach innych duchów pojmujemy za pośrednictwem naszych własnych idei, zakładając, że te ostatnie przypominają tamte, tak też inne duchy poznajemy za pośrednictwem naszej własnej duszy, która w tym sensie stanowi ich obraz lub ideę, pozostając w takiej relacji do innych duchów, w jakiej błękit czy ciepło postrzegane przeze mnie pozostają do tych samych idei postrzeganych przez kogoś innego. (Traktat, par. 140) |
anbo napisał: | Neko, Berkeley nie ma dostepu do innych umysłów. Inne umysły może więc do istnienia powołać jedynie aktem chciejstwa. Siłą rzeczy ma tylko idee i traktuje je jak mu wygodnie (o czym zaraz będzie mowa). |
Anbo, Ty też nie masz dostępu do innych umysłów, i tylko aktem chciejstwa powołujesz do istnienia ludzi, z którymi rozmawiasz Odpowiednie cytaty z Berkeleya (na temat własnego umysłu i innych umysłów) są w moim poprzednim poście do Vigilate (paragraf 89 Traktatu) i w obecnym (paragraf 140 – tuż nad cytowaniem Twojej wypowiedzi).
anbo napisał: | Gdy piszesz, że "jedną z jej [koncepcji Berkeley'a] największych zalet jest, w jego oczach, to, że odbiera wszelkie argumenty ateistom i sceptykom", to rodzi się podejrzenie, że tej koncepcji nie lansował ze względu na siłę argumentów (w tej dyskusji widać jej słabosci), ale z wygody apologetycznej (zupełnie jak u wuja) i jako taka jest od razu podejrzana. |
Owszem, Berkeley lansował ją ze względu na siłę argumentów. Nie wiem, gdzie w tej dyskusji zostało obalone podstawowe spostrzeżenie Berkeleya, że wszystko, co do nas dociera, to nasze wrażenia. Dalej pisze Ci na ten temat konrado, np. tutaj:
konrado napisał: | A co do krzesła, to jedynie wiem co to jest jako grupa pewnych doznań, które występują razem np. wzrokowe, dotykowe. Nie wiem natomiast czym jest krzesło jako coś zewnętrznego wobec obserwatora. |
Nie wiem dlaczego, uznałeś to bardzo Berkeleyowskie podejście do krzesła za odejście od tematu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
anbo
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 6492
Przeczytał: 7 tematów
|
Wysłany: Wto 16:01, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
1. Neko, różnica między mną a Berkeley'em jest taka, że ja wierzę w istnienie rzeczy na zewnątrz mnie, mam więc do nich (w tym do ludzi) dostęp poprzez zmysły. Berkeley ma tylko idee, więc dzielenie jednych na czyste idee, a drugich na duchy jest wynikiem jego chciejstwa, niczym więcej.
2. Obalone zostało to, że z faktu, że wszystko, co do nas dociera, to nasze wrażenia, wynika, że nie ma rzeczy na zewnątrz nas. Berkeley nie udowodnił (bo nie mógł udowodnić), że nasze wrażenia nie mogą być spowodowane istnieniem na zewnątrz nas rzeczy.
3. Przypatrz się uważnie, w którym momencie zaproponowałem Konradowi zalożenie nowego wątku.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
neko
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 817
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PL, D
|
Wysłany: Wto 16:02, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
doskok napisał: | Proszę wybaczyć, ale Traktat jest zbyt obszerny, bym miał go tutaj analizować w całości, omawiać zdanie po zdaniu. Jeśli uważa Pan, że kontekst całości nakazuje inne rozumienie fragmentu, którym się zająłem, bardzo proszę napisać, jak należy go w takim razie rozumieć. | Proszę wybaczyć, ale cały mój poprzedni post był na ten właśnie temat.
doskok napisał: | Tak czy owak, rozumiem, że zgadza się Pan, iż wyobrazanie sobie a myślenie, to dwie różne sprawy i nie należy ich mieszać ze sobą. Proszę o jednoznaczne potwierdzenie lub zaprzeczenie. | Przecież nie można sobie niczego wyobrażać bezmyślnie, bo wtedy nie byłoby się świadomym, że się sobie wyobraża, czyli praktycznie niczego by się sobie nie wyobrażało. Oczywiście, że wyobrażanie sobie nie musi się łączyć z myśleniem w sensie formułowania tego, co przychodzi nam do głowy, w zdania, ale jednak zajmuje myśli. Na przykład, przypuszczam, że niewielu ludzi (jeśli w ogóle ktokolwiek) jest w stanie wyobrażać sobie Marsz turecki Mozarta (wyobrażenie niewizualne, niejęzykowe), a jednocześnie rozwiązywać w myślach jakiś problem wiążący się z koniecznością formułowania zdań – ponieważ „wyobrażanie sobie“ nawet, jeśli nie jest myśleniem, absorbuje myśli.
doskok napisał: | Nie wiem, czy dobrze rozumiem. Czy chce pan powiedzieć, że Berkeley zakłada, iż istnieją jedynie dwojakiego rodzaju byty: umysły i idee? Innych nie rozróżnia, ponieważ zakłada, że innego rodzaju byty nie istnieją. Jeżeli tak, to dyskusję możemy zakończyć już w tym miejscu. |
Hm. Czy mogę niedyskretnie zapytać, które paragrafy Traktatu (poza 22 i 23) Pan przeczytał?
doskok napisał: | Byłbym wdzięczny za uzasadnienie, dlaczego jest to obojętne. | A ja, za uważniejsze czytanie moich wypowiedzi przed ich skomentowaniem.
doskok napisał: | Jeśli mogę myśleć (awizualnie) o pierwiastku piątego stopnia z dwóch, to równie dobrze mogę myśleć (awizualnie) o przedmiocie niezależnym od mojego umysłu. Cała argumentacja Berkeleya sypie się natychmiast. | Dlaczego ma się sypać? Jeśli myślę awizualnie o jakimkolwiek przedmiocie – liczbie urojonej czy szkolnych liczydłach – to ten przedmiot jest ideą w moich myślach, czyli jest jak najbardziej od moich myśli zależny (przynajmniej, jak długo o nim myślę).
doskok napisał: | Dla Berkeleya wzrok jest głównym ze zmysłów i na nim się on koncentruje | Zdaje się, że nie tylko dla Berkeleya.
doskok napisał: | Czy dostrzega Pan już błąd Berkeleya?Skoro cały czas mowa jedynie o wy-obraz-aniu sobie drzewa, to co tutaj robi trzykrotnie użyte słowo "postrzegać", czyli "odbierać zmysłami"? Z czego tylko w ostatnim zdaniu Berkeley używa "postrzegacie lub myślicie", we wcześniejszych stawia postrzeganie obok wyobrażania, jakby były jednym i tym samym. |
Zdaje się, że dokładnie na to była odpowiedź w moim poprzednim poście.
Jeszcze raz powtarzam, że nie można analizować wyrwanego z całości malutkiego fragmentu, jakby stanowił oddzielną, samodzielną, logiczną całość. Wg. Berkeleya istnieją aktywne umysły, których istnienie polega na myśleniu i na postrzeganiu idei, oraz pasywne idee, których istnienie polega na byciu postrzeganym przez umysły. Dla idei istnieć to jest to samo, co być postrzeganą przez umysł. Idee mogą być bardzo wyraźne, niezależne od naszej woli, połączone ze sobą według praw natury – to są realne rzeczy. Idee mogą być też niewyraźne, w dużej mierze zależne od naszej woli – to są nasze myśli, wyobrażenia, uczucia etc. Ale jedne i drugie są ideami postrzeganymi przez nasz umysł. („Niemniej jednak, nasze wrażenia zmysłowe, choćby były nie wiadomo jak żywe i wyraźne, są tylko ideami, to znaczy istnieją w umyśle, będąc przez niego postrzegane, w równie realny sposób, jak idee, które umysł sam sobie wytworzył. Idee zmysłowe są uznawane za bardziej rzeczywiste, tzn. trwalsze, bardziej uporządkowane i bardziej spójne, niż twory umysłu, ale to nie stanowi dowodu na to, że istnieją one poza umysłem.“ (Traktat, punkt 33))
Jeśli to wszystko się uwzględni, to jasno widać, że Berkeley - w ramach swojej filozofii - nie popełnia żadnego błędu, gdy pisze o postrzeganiu wyobrażonego sobie drzewa. Nasz umysł postrzega (zmysłowo) drzewo, na które patrzymy, i postrzega (choć nie-zmysłowo) drzewo, o którym myślimy, czy które sobie wyobrażamy.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
anbo
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 6492
Przeczytał: 7 tematów
|
Wysłany: Wto 16:36, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Neko, może i w ramach swojej filozofii Berkeley nie popełnia żadnego błędu, ale my mówimy o rozumowaniu Berkeley'a , które ma prowadzić do wniosku, że wrażenia zmysłowe nie są spowodowane istnieniem na zewnątrz nas przedmiotów. Jeżeli ktoś w rozumowaniu zrównuje postrzeganie zmysłami z innym postrzeganiem, to popełnia błąd, bo poprzez to zrównywanie udowadnia swoją tezę, czyli istnienie równoważności.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
doskok
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 290
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 18:24, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
neko napisał: | Nie rozumiem celu, w jakim należałoby zakładać, że Berkeley był (albo powinien być) solipsystą. | Konsekwencja, zwyczajna konsekwencja. Berkeley na podstawie tego, że nie może pomyśleć o żadnym bycie, nie myśląc równocześnie o nim, wysnuł wniosek, że niemożliwe jest, by istniało cokolwiek w inny sposób niż wewnątrz jego umysłu. Wydawało mu się, że udowodnił w ten sposób, że materia, byty niezależne od jego umysłu istnieć nie mogą. Gdyby był uczciwy wobec siebie i czytelników, nie zawracałby z drogi, udając, że jego "dowód" dotyczy jedynie tej paskudnej zewnętrznej wobec umysłu materii, którą posługują się ateiści. Gdyby jego dowód był nieobalalny, to wykazywałby niezbicie - to oczywista rzecz - niemożność istnienia wszystkiego, co zewnętrzne wobec jego umysłu. Także innych umysłów, ludzkich, anielskich, Boga.
Tymczasem Berkeley wcale nie chce odrzucić istnienia bytów niezależnych od jego umysłu. Skądże! Nie chce zostać solipsystą, więc (nieświadomie?) oszukuje w rozumowaniu. On chciał tylko odrzucić materię. Te paskudną materię, której ateiści używają przeciw Bogu. Dlatego swoje rozumowanie traktuje tak, jakby dowodziło nieistnienia materii, ale "zaraz potem" tak, jakby nie było dowodem przeciw istnieniu innych umysłów. Wstyd!
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
konrado5
Dołączył: 02 Gru 2005
Posty: 4913
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 18:39, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
O problemie solipsyzmu dyskutuję w tym wątku:
http://www.sfinia.fora.pl/filozofia,4/ludzkie-poznanie,1344.html
Vigilate napisał: | Jeśli "rzeczywistym" przedmiotom nie jest Pan w stanie nadać żadnej treści, to jaką treść nadaje Pan tej "rzeczywistości". W jaki sposób o niej Pan może mówić? |
Rzeczywiście źle się wyraziłem. Mówiąc "Ta czerwień nie ma nic wspólnego z rzeczywistością" miałem na myśli to, że nic nie mówi o tym, czym miałaby być rzeczywistość.
Ostatnio zmieniony przez konrado5 dnia Wto 18:41, 05 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
doskok
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 290
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 19:01, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
neko napisał: | doskok napisał: | Tak czy owak, rozumiem, że zgadza się Pan, iż wyobrazanie sobie a myślenie, to dwie różne sprawy i nie należy ich mieszać ze sobą. Proszę o jednoznaczne potwierdzenie lub zaprzeczenie. | Przecież nie można sobie niczego wyobrażać bezmyślnie, bo wtedy nie byłoby się świadomym, że się sobie wyobraża, czyli praktycznie niczego by się sobie nie wyobrażało. Oczywiście, że wyobrażanie sobie nie musi się łączyć z myśleniem w sensie formułowania tego, co przychodzi nam do głowy, w zdania, ale jednak zajmuje myśli. Na przykład, przypuszczam, że niewielu ludzi (jeśli w ogóle ktokolwiek) jest w stanie wyobrażać sobie Marsz turecki Mozarta (wyobrażenie niewizualne, niejęzykowe), a jednocześnie rozwiązywać w myślach jakiś problem wiążący się z koniecznością formułowania zdań – ponieważ „wyobrażanie sobie“ nawet, jeśli nie jest myśleniem, absorbuje myśli. | Czyżby moje pytanie było zbyt trudne, żeby dało się na nie odpowiedzieć prostym "tak" lub "nie"?
Tak czy owak, rozumiem, że zgadza się Pan, iż wyobrazanie sobie a myślenie, to dwie różne sprawy i nie należy ich mieszać ze sobą. Proszę o jednoznaczne potwierdzenie lub zaprzeczenie.
neko napisał: | doskok napisał: | Nie wiem, czy dobrze rozumiem. Czy chce pan powiedzieć, że Berkeley zakłada, iż istnieją jedynie dwojakiego rodzaju byty: umysły i idee? Innych nie rozróżnia, ponieważ zakłada, że innego rodzaju byty nie istnieją. Jeżeli tak, to dyskusję możemy zakończyć już w tym miejscu. |
Hm. Czy mogę niedyskretnie zapytać, które paragrafy Traktatu (poza 22 i 23) Pan przeczytał? | Przeczytałem cały Traktat. Czy także to pytanie jest dla Pana zbyt trudne do odpowiedzenia? Wydawało mi się, że będzie Pan potrafił bez trudu udzielić prostej odpowiedzi: "Tak, Berkeley tak zakłada" lub "Nie, Berkeley tego nie zakłada", z dodatkiem np. "To nie jest założenie Berkeleya, tylko teza, która udowodnił".
neko napisał: | doskok napisał: | Jeśli mogę myśleć (awizualnie) o pierwiastku piątego stopnia z dwóch, to równie dobrze mogę myśleć (awizualnie) o przedmiocie niezależnym od mojego umysłu. Cała argumentacja Berkeleya sypie się natychmiast. | Dlaczego ma się sypać? Jeśli myślę awizualnie o jakimkolwiek przedmiocie – liczbie urojonej czy szkolnych liczydłach – to ten przedmiot jest ideą w moich myślach, czyli jest jak najbardziej od moich myśli zależny (przynajmniej, jak długo o nim myślę). | Tylko i wyłącznie wtedy, kiedy uprzednio przyjmie się założenie, że istnieją jedynie idee i umysły. Kiedy myślę o pewnym drzewie, to wtedy moja myśl jest zależna od mojego umysłu, ale nie to drzewo.
neko napisał: | doskok napisał: | Dla Berkeleya wzrok jest głównym ze zmysłów i na nim się on koncentruje | Zdaje się, że nie tylko dla Berkeleya. doskok napisał: | Czy dostrzega Pan już błąd Berkeleya?Skoro cały czas mowa jedynie o wy-obraz-aniu sobie drzewa, to co tutaj robi trzykrotnie użyte słowo "postrzegać", czyli "odbierać zmysłami"? Z czego tylko w ostatnim zdaniu Berkeley używa "postrzegacie lub myślicie", we wcześniejszych stawia postrzeganie obok wyobrażania, jakby były jednym i tym samym. | Zdaje się, że dokładnie na to była odpowiedź w moim poprzednim poście. | Nic podobnego tam nie dostrzegłem. Pokazałem szczegółową analizę "dowodu" Berkeleya, zdanie po zdaniu pokazując, gdzie miesza słowa o różnych znaczeniach, udając jakby oznaczały to samo. Nie widzę żadnej Pańskiej kontrargumentacji na podobnym poziomie. Poza zapewnieniami, że wyrywam z kontekstu i zniekształcam. Oraz, próbami przekonywania, że wyobrażanie coś ma wspólnego z myśleniem, więc jednak... Myślę, że Berkeley rozmawiałby dziś w podobny sposób. Muszę pogratulować Panu jako obrońcy - moim zdaniem wszedł pan w rolę Berkeleya znakomicie.
neko napisał: | Wg. Berkeleya istnieją aktywne umysły, których istnienie polega na myśleniu i na postrzeganiu idei, oraz pasywne idee, których istnienie polega na byciu postrzeganym przez umysły. | Może przy tej, kolejnej okazji, będzie Pan wreszcie uprzejmy powiedzieć mi, czy Berkeley poczynił takie założenie, że istnieją jedynie umysły i idee, a następnie korzystając z tego założenia, usiłuje przekonać czytelników, że nie istnieje nic poza umysłem i ideami? Czy też może nie korzystając z takiego założenia, udowodnił, że nie istnieje nic poza ideami i umysłami.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vigilate
Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 20:49, 05 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Ostatnio zmieniony przez Vigilate dnia Sob 14:13, 08 Mar 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
neko
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 817
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PL, D
|
Wysłany: Śro 22:56, 06 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
anbo napisał: | Neko, może i w ramach swojej filozofii Berkeley nie popełnia żadnego błędu, ale my mówimy o rozumowaniu Berkeley'a , które ma prowadzić do wniosku, że wrażenia zmysłowe nie są spowodowane istnieniem na zewnątrz nas przedmiotów. | Berkeley mówi tylko, że jedyne, co odbieramy ze świata to nasze wrażenia zmysłowe. Czy zgadzasz się z tym, czy uważasz, że jest inaczej? (Proszę o odpowiedź.) Dalej, Berkeley uważa, że, aby wyjaśnić to, co obserwujemy, nie potrzebujemy wcale przyjmować, że istnieje jakaś niezależna od wszelkich umysłów materia.
anbo napisał: | Jeżeli ktoś w rozumowaniu zrównuje postrzeganie zmysłami z innym postrzeganiem, to popełnia błąd, bo poprzez to zrównywanie udowadnia swoją tezę, czyli istnienie równoważności. | Nie. To „zrównywanie“, jak piszesz, jest u Berkeleya raczej konsekwencją przyjęcia, że istnieją tylko umysły i idee, a nie dowodem na to.
anbo napisał: | Obalone zostało to, że z faktu, że wszystko, co do nas dociera, to nasze wrażenia, wynika, że nie ma rzeczy na zewnątrz nas. Berkeley nie udowodnił (bo nie mógł udowodnić), że nasze wrażenia nie mogą być spowodowane istnieniem na zewnątrz nas rzeczy. |
Berkeley próbuje tylko pokazać, że do wyjaśnienia świata nie jest potrzebna materia, jako „zasada bytu“. Nie udowodnił; pokazał tylko, że rzeczy da się spokojnie zredukować do naszych wrażeń, więcej nie jest potrzeba.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
anbo
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 6492
Przeczytał: 7 tematów
|
Wysłany: Śro 23:04, 06 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Neko, późno już, więc tylko ostatni punkt. Mylisz się, gdy piszesz, ze Berkeley "Nie udowodnił". Berkeley napisał bowiem (podkreślenie moje): "Chwila uwagi pozwoli każdemu odkryć prawdziwość i oczywistość tego, co tu zostało powiedziane i uczyni zbędnym przytaczanie dalszych dowodów przeciwko istnieniu substancji materialnej. "
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
neko
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 817
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PL, D
|
Wysłany: Śro 23:40, 06 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
doskok napisał: | Tymczasem Berkeley wcale nie chce odrzucić istnienia bytów niezależnych od jego umysłu. Skądże! Nie chce zostać solipsystą, więc (nieświadomie?) oszukuje w rozumowaniu. On chciał tylko odrzucić materię. Te paskudną materię, której ateiści używają przeciw Bogu. Dlatego swoje rozumowanie traktuje tak, jakby dowodziło nieistnienia materii, ale "zaraz potem" tak, jakby nie było dowodem przeciw istnieniu innych umysłów. Wstyd! | To Kartezjusz powienien się chyba wstydzić co najmniej tak samo?
Berkeley nie tyle nie chce odrzucić istnienia bytów niezależnych od jego umysłu, ile potrzebuje przyjąć ich istnienie dla sensownego wytłumaczenia świata. Materia nie jest mu do tego potrzebna, więc odrzuca ją jako koncepcję zbędną, nadmiarową.
doskok napisał: | Czyżby moje pytanie było zbyt trudne, żeby dało się na nie odpowiedzieć prostym "tak" lub "nie"?
Tak czy owak, rozumiem, że zgadza się Pan, iż wyobrazanie sobie a myślenie, to dwie różne sprawy i nie należy ich mieszać ze sobą. Proszę o jednoznaczne potwierdzenie lub zaprzeczenie. | Jednoznaczne potwierdzenia lub zaprzeczenia bardzo często nie są możliwe. Np.: Proszę o jednoznaczne potwierdzenie lub zanegowanie faktu, że elektron jest falą. Takie pytanie jest bez sensu. Jednoznaczna odpowiedź na takie pytanie też jest bez sensu, i jest błędna.
I to samo dotyczy Pańskiego pytania. Nie można na nie sensownie udzielić odpowiedzi „tak“ lub „nie“.
doskok napisał: | Przeczytałem cały Traktat. Czy także to pytanie jest dla Pana zbyt trudne do odpowiedzenia? Wydawało mi się, że będzie Pan potrafił bez trudu udzielić prostej odpowiedzi: "Tak, Berkeley tak zakłada" lub "Nie, Berkeley tego nie zakłada", z dodatkiem np. "To nie jest założenie Berkeleya, tylko teza, która udowodnił". | Jeżeli Pan przeczytał, to sam Pan wie. Berkeley nie tyle zakłada, że istnieją jedynie umysły i idee, ile nie stwierdza, żeby cokolwiek poza nimi było potrzebne do wyjaśnienia zjawisk świata. A czy Pan stwierdza (zauważa za pomocą własnych zmysłów) istnienie czegokolwiek poza Pańskimi wrażeniami i odczuciami?
doskok napisał: | Tylko i wyłącznie wtedy, kiedy uprzednio przyjmie się założenie, że istnieją jedynie idee i umysły. Kiedy myślę o pewnym drzewie, to wtedy moja myśl jest zależna od mojego umysłu, ale nie to drzewo. | Co do założenia to wyjaśnienie jest bezpośrednio powyżej. Co do drugiego zdania, to ma Pan rację: myśl o drzewie jest zależna od mojego umysłu, realne drzewo – też jest zależne od umysłu, ale niekoniecznie mojego. Z drugiej strony - mówić o realnym drzewie, które w żaden sposób nie zajmuje niczyich myśli - jest wewnętrzną sprzecznością.
doskok napisał: | Pokazałem szczegółową analizę "dowodu" Berkeleya, zdanie po zdaniu pokazując, gdzie miesza słowa o różnych znaczeniach, udając jakby oznaczały to samo. Nie widzę żadnej Pańskiej kontrargumentacji na podobnym poziomie. Poza zapewnieniami, że wyrywam z kontekstu i zniekształcam. Oraz, próbami przekonywania, że wyobrażanie coś ma wspólnego z myśleniem, więc jednak... | O zniekształcaniu, zdaje się, nie było mowy. Było natomiast o tym, jakie znaczenie Berkeley nadaje słowu idea, słowu postrzegać. Jeżeli weźmiemy te słowa w znaczeniu, jakie im nadał, to okaże się, że niczego nie mieszał. Było o tym, że w poprzednich paragrafach Berkeley dość szczegółowo uzasadnił, dlaczego nie ma rzeczy zewnętrznych wobec umysłu (tj. nie ma jakiejś materii, doczepionej do odbieranych przez nas wrażeń – są tylko te wrażenia). W paragrafie 23 mówi już tylko: [skoro pokazaliśmy w poprzednich paragrafach, że nie ma potrzeby wprowadzania rzeczy materialnych tam, gdzie patrzymy na drzewa czy grzejemy się przy ogniu], to może można sobie przynajmniej wyobrazić sytuację, w której jest jakieś przez nikogo nie postrzegane, przez nikogo nie myślane drzewo. Okazuje się, że takiej sytuacji nie można sobie wyobrazić:
Berkely w "Trzech dialogach..." napisał: | Philonous: How say you, Hylas, can you see a thing, which is at the same time unseen?
Hylas: No, that were a contradiction.
Philonous: Is it not as great a contradiction to talk of conceiving a thing which is unconceived? |
doskok napisał: | Może przy tej, kolejnej okazji, będzie Pan wreszcie uprzejmy powiedzieć mi, czy Berkeley poczynił takie założenie, że istnieją jedynie umysły i idee, a następnie korzystając z tego założenia, usiłuje przekonać czytelników, że nie istnieje nic poza umysłem i ideami? Czy też może nie korzystając z takiego założenia, udowodnił, że nie istnieje nic poza ideami i umysłami. | Berkeley nie udowadnia, że nie istnieje nic poza ideami i umysłami; pokazuje jedynie, że nic innego nie jest potrzebne do wyjaśnienia zjawisk świata. Berkeley zauważa, że jedyne „dane“, jakie mamy, to nasze doznania zmysłowe. I zauważa, że na to, żeby sensownie i spójnie wszystkie obserwowane zjawiska tego świata wytłumaczyć nie trzeba nic więcej, niż przyjęcie istnienia umysłów (duchów) i idei (m.in. tych wyraźnych, niezależnych od naszej woli idei, które są realnymi rzeczami).
Berkeley, jako Philonous, w "Dialogach..." napisał: | „ ... And I give it to you on my word, since this revolt from metaphysical notions to the plain dictates of Nature and common sense, I find my understanding strangely enlightened, so that I can now easily comprehend a great many things which before were all mystery and riddle.“ |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
neko
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 817
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PL, D
|
Wysłany: Śro 23:43, 06 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Vigilate napisał: | A w jaki sposób Berkeley może mieć ideę swojego własnego umysłu, "który nie zwraca uwagi na swą własną aktywność" (to cytat z Berkeleya)? Nie może przecież pomyśleć swojego umysłu jako nie myślącego pewnej treści X, której by zarazem - tym samym umysłem! - nie myślał! |
W ogóle nie można mieć idei umysłu (wg. Berkeleya); jedynie w takiej analogii, jak w poprzednio podanym przeze mnie cytacie.
Traktat, par. 135 napisał: | [...] zagadnieniem poznania duchów, na temat których ludzka wiedza nie jest tak uboga, jak się to potocznie sądzi. Główny powód, dla którego uważa się, że nie znamy natury duchów, stanowi przekonanie, że brak nam ich idei. Z pewnością jednak nie powinno się poczytywać za ułomność rozumu ludzkiego, że nie postrzega idei ducha, skoro jest jawnie niemożliwe, aby taka idea mogła istnieć, co, o ile się nie mylę, wykazałem w art.27. Tutaj dodam do tego tytułem przypomnienia, że duch okazuje się jedyną substancją czy podstawą, w której niemyślące byty, czyli idee, mogą istnieć. To bowiem, by substancja, która podtrzymuje cyz postrzega idee, sama miała być ideą czy czymś do idei podobnym, jest oczywistą niedorzecznością. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
anbo
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 6492
Przeczytał: 7 tematów
|
Wysłany: Czw 9:35, 07 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Neko, 1) jakie były dla Berkeley'a kryteria sensowności wyjaśniania świata? Co pisze na temat konieczności istnienia innych umysłów, by świat dał się sensownie tłuamczyć?
Druga sprawa: czy tak samo dzisiaj, gdy znamy TE, koncepcja Berkeley'a tak samo dobrze wpisuje się w naszą wiedzę o świecie? Nie bez powodu wspomniałem tu o tym i nie bez powodu zalożyłem oddzielny wątek, niestety nie ma chętnych do pogodzenia koncepcji Wielkiego Generatora Wrażeń z naszą aktualną wiedzą o świecie.
2) Można sobie wyobrazić "sytuację, w której jest jakieś przez nikogo nie postrzegane, przez nikogo nie myślane drzewo", ale nie można tego zrobić nie wyobrażając sobie tej sytuacji (mamy wyobrażać sobie nie wyobrażając sobie?), a to duża różnica. Są dwie sytuacje: 1) wyobrażanie sobie sytuacji, 2) wyobrażana sytuacja. Ty za Berkeley'em je mieszasz.
3) Postrzeganie drzewa to doświadczanie zmysłami, a wyobrażanie sobie drzewa to tworzenie w swoim umyśle idei drzewa. Z faktu, że wyobrażając sobie drzewo tworzymy w swoim umyśle ideę drzewa, Berkeley wnioskuje, że identycznie jest z postrzeganiem - widzisz tu to wynikanie? Ja nie widzę. Postrzeganie zmysłami i wyobrażanie sobie to dwie różne czynności.
Mało tego, w rozumowaniu Berkeley'a jest takie zdanie: "Czyż jednak wy sami ich nie postrzegacie albo myślicie o nich przez cały ten czas?" Powtarzam: postrzegamy, gdy doświadczamy zmysłami, a myślimy o nich, gdy sobie wyobrażamy, więc nie można postrzeganiem nazywać zgola innej czynności zanim się nie udowodni, że jest tym samym. Berkeley to robi, takie są fakty, udowodniłem to cytatem.
I ostatnia sprawa. Berkeley nie udowodnił, że nie potrafimy pojąć, aby przedmioty naszych myśli mogły istnieć poza umysłem. Udowodnił jedynie, że nie potrafimy wyobrażać sobie sytuacji bez tworzenia w swoim umyśle idei rzeczy. Nie ma w tym nic niezwykłego, na tym polega wyobrażanie sobie.
Ostatnio zmieniony przez anbo dnia Czw 9:40, 07 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
doskok
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 290
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 9:40, 07 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
neko napisał: | doskok napisał: | Tymczasem Berkeley wcale nie chce odrzucić istnienia bytów niezależnych od jego umysłu. Skądże! Nie chce zostać solipsystą, więc (nieświadomie?) oszukuje w rozumowaniu. On chciał tylko odrzucić materię. Te paskudną materię, której ateiści używają przeciw Bogu. Dlatego swoje rozumowanie traktuje tak, jakby dowodziło nieistnienia materii, ale "zaraz potem" tak, jakby nie było dowodem przeciw istnieniu innych umysłów. Wstyd! | To Kartezjusz powienien się chyba wstydzić co najmniej tak samo? | Nie rozmawiamy o Kartezjuszu.
neko napisał: | Berkeley nie tyle nie chce odrzucić istnienia bytów niezależnych od jego umysłu, ile potrzebuje przyjąć ich istnienie dla sensownego wytłumaczenia świata. Materia nie jest mu do tego potrzebna, więc odrzuca ją jako koncepcję zbędną, nadmiarową. | Na podstawie tego samego rozumowania, którym odrzuca materię, powinien odrzucić istnienie innych umysłów. Ale tego nie robi. Ewidentne. On ją odrzuca, bo chce pognębić ateistów. Nie ma żadnej wątpliwości, że jest nieuczciwy intelektualnie, Traktat jest instrumentem walki, a nie rzetelnych dociekań:
Pełny tytuł Traktatu... napisał: | Traktat o zasadach poznania ludzkiego
w którym poddano badaniu główne przyczyny błędów i trudności w różnych dziedzinach wiedzy oraz podstawy sceptycyzmu, ateizmu i niewiary |
Traktat... napisał: | 35. [...]Jedyną rzeczą, której odmawiam istnienia, jest to, co filozofowie nazywają materią albo substancją cielesną. A czyniąc tak, nie wyrządzam szkody reszcie ludzkości, która, jak śmiem twierdzić, nigdy nie zauważy jej braku. Ateista, istotnie, odczuje teraz brak tej pustej nazwy, która dostarczała mu pretekstu dla usprawiedliwienia jego bezbożności.
[...]
92. Jak już bowiem wykazaliśmy, teoria materii czy substancji cielesnej stanowi zarówno główny filar i podporę sceptycyzmu, jak i fundament, na którym wzniesiono wszystkie bezbożne, ateistyczne i wrogie religii systemy.[...]Byłoby rzeczą zbędną zdawać sprawę z tego, jak wielkim sprzymierzeńcem ateistów wszystkich wieków była substancja materialna. Wszystkie ich odrażające systemy opierają się na niej w sposób tak jawny i konieczny, że gdy ten kamień węgielny zostanie usunięty, cała konstrukcja nieuchronnie legnie w gruzach, tak, iż szczegółowe roztrząsanie niedorzeczności każdej nieszczęsnej sekty ateistów przestanie być warte zachodu. | I tak dalej i temu podobne... Wszystkich podobnych fragmentów Traktatu nie ma chyba potrzeby przytaczać.
neko napisał: | doskok napisał: | Tak czy owak, rozumiem, że zgadza się Pan, iż wyobrazanie sobie a myślenie, to dwie różne sprawy i nie należy ich mieszać ze sobą. Proszę o jednoznaczne potwierdzenie lub zaprzeczenie. | Nie można na nie sensownie udzielić odpowiedzi „tak“ lub „nie“. | No jakże? Przecież już Pan sam stwierdził, że myśli o liczbach, nie wyobrażając ich sobie. Tak więc wyobrażanie sobie i myślenie nie są tym samym. Sądziłem, że potwierdzi Pan własne słowa.
neko napisał: | doskok napisał: | Wydawało mi się, że będzie Pan potrafił bez trudu udzielić prostej odpowiedzi: "Tak, Berkeley tak zakłada" lub "Nie, Berkeley tego nie zakłada", z dodatkiem np. "To nie jest założenie Berkeleya, tylko teza, która udowodnił". | Jeżeli Pan przeczytał, to sam Pan wie. Berkeley nie tyle zakłada, że istnieją jedynie umysły i idee, ile nie stwierdza, żeby cokolwiek poza nimi było potrzebne do wyjaśnienia zjawisk świata. | Przecież to proste pytanie: czy istnienie wyłącznie umysłów i idei jest u Berkeleya założeniem systemu, czy tezą, którą udowadnia?
neko napisał: | doskok napisał: | Tylko i wyłącznie wtedy, kiedy uprzednio przyjmie się założenie, że istnieją jedynie idee i umysły. Kiedy myślę o pewnym drzewie, to wtedy moja myśl jest zależna od mojego umysłu, ale nie to drzewo. | Co do założenia to wyjaśnienie jest bezpośrednio powyżej. | Wybaczy Pan, ale nic podobnego tam nie ma. Napisałem, że jest tak tylko wtedy kiedy ktoś, jak Berkeley w swoim rozumowaniu o wy-obraz-eniach drzew, które uważa za dowód nieistnienia niczego poza umysłem i ideami, posługuje się uprzednio poczynionym założeniem, że istnieją wyłącznie umysły i idee. U-przed-nio. Przed rozumowaniem o wyobrazaniu sobie. To jest założenie, na którym opiera się to rozumowanie.
neko napisał: | ma Pan rację: myśl o drzewie jest zależna od mojego umysłu, realne drzewo – też jest zależne od umysłu, ale niekoniecznie mojego. | Chętnie ujrzę dowód. neko napisał: | Z drugiej strony - mówić o realnym drzewie, które w żaden sposób nie zajmuje niczyich myśli - jest wewnętrzną sprzecznością. | Bardzo zgrabne zdanie. Tyle tylko, że wyraża truizm: "myśleć o realnym drzewie, nie myśląc o realnym drzewie jest wewnętrzną sprzecznością".
neko napisał: | O zniekształcaniu, zdaje się, nie było mowy. | Zarzut wyrywania z kontekstu jest zarzutem zniekształcania. Czym innym?
neko napisał: | Było natomiast o tym, jakie znaczenie Berkeley nadaje słowu idea, słowu postrzegać. Jeżeli weźmiemy te słowa w znaczeniu, jakie im nadał, to okaże się, że niczego nie mieszał. | ... tylko sobie dowolne znaczenia nadawał słowom, jak mu pasuje do "dowodzenia" swoich poglądów. To dość znana, ale niezbyt uznana metoda "dowodzenia" dowolnej tezy. Cytat: | Filonous: Powiedz mi, Hylasie, czy wolno każdemu w jakimkolwiek języku zmieniać potoczne znaczenie, związane z jakimś pospolitym słowem? [...] Czy takie używanie słów będziesz uważał za rozsądne?
Hylas: Nie, będę je uważał za bardzo niedorzeczne. |
doskok napisał: | Pokazałem szczegółową analizę "dowodu" Berkeleya, zdanie po zdaniu pokazując, gdzie miesza słowa o różnych znaczeniach, udając jakby oznaczały to samo. Nie widzę żadnej Pańskiej kontrargumentacji na podobnym poziomie. | Wciąż czekam, aż obroni Pan "Master Argument" Berkeleya tą samą metodą analizy tekstu, którą pokazałem jego błąd. Bo nadal nie dostrzegam, żeby chciał Pan zająć się tekstem tego argumentu.
neko napisał: | Było o tym, że w poprzednich paragrafach Berkeley dość szczegółowo uzasadnił, dlaczego nie ma rzeczy zewnętrznych wobec umysłu (tj. nie ma jakiejś materii, doczepionej do odbieranych przez nas wrażeń – są tylko te wrażenia). | Nic podobnego. Uzasadniał jedynie, że nie możemy bezpośrednio poznać rzeczy zewnętrznych. To zdecydowanie nie o samo.
neko napisał: | W paragrafie 23 mówi już tylko: [skoro pokazaliśmy w poprzednich paragrafach, że nie ma potrzeby wprowadzania rzeczy materialnych | To nie są słowa Berkeleya.A nawet gdyby były, nie mówią o "uzasadnianiu, dlaczego nie ma rzeczy zewnętrznych wobec umysłu", lecz jedynie o uzasadnianiu, dlaczego Berkeley zakłada, że ich nie ma.
Proszę się wreszcie zdecydować, czy przed p.23 Berkeley szczegółowo uzasadniał, dlaczego nie ma rzeczy niezależnych od umysłu (nie istnieją), czy też uzasadniał, dlaczego nie ma potrzeby wprowadzania takich rzeczy do systemu. Bo to stanowczo nie jest to samo.
Berkely w "Trzech dialogach..." napisał: | Philonous: How say you, Hylas, can you see a thing, which is at the same time unseen?
Hylas: No, that were a contradiction.
Philonous: Is it not as great a contradiction to talk of conceiving a thing which is unconceived? |
(to conceive=wy-obraz-ić sobie; pojąć)
Już dawno temu zauważono, że Berkeley swobodnie miesza "to think", "to imagine", "to perceive", "to "see", "to conceive", "to be conscious of". Od początku tej dyskusji to pokazuję. Nadal Pan tego nie dostrzega? Po raz kolejny proszę o skupienie się na tekście 'dowodu" sformułowanego w p.23 Traktatu Berkeleya. Wykazałem, w czym tkwi błąd. Niestety Pan żadnego miejsca tej szczegółowej analizy nie kwestionuje, zamiast tego ogólnie rozwodzi się o mniemanych tezach i poglądach Berkeleya w różnych innych miejscach. Proszę się zająć tekstem źródłowym argumentu Berkeleya. Może go Pan znaleźć w pierwszym moim liście, otwierającym wątek.
neko napisał: | doskok napisał: | czy Berkeley poczynił takie założenie, że istnieją jedynie umysły i idee, a następnie korzystając z tego założenia, usiłuje przekonać czytelników, że nie istnieje nic poza umysłem i ideami? Czy też może nie korzystając z takiego założenia, udowodnił, że nie istnieje nic poza ideami i umysłami. | Berkeley nie udowadnia, że nie istnieje nic poza ideami i umysłami; pokazuje jedynie, że nic innego nie jest potrzebne do wyjaśnienia zjawisk świata. | Bardzo proszę jednak trzymać się tego, co Berkeley napisał, a nie podsuwać w zamian tego, co byłoby wygodne w tej dyskusji. Co napisał zaraz po dyskutowanym przykładzie wy-obraz-ania sobie drzew w parku. Co Berkeley napisał jako konkluzję ze swojego przykładu: Traktat... napisał: | 23. [...]Chwila uwagi pozwoli każdemu odkryć prawdziwość i oczywistość tego, co tu zostało powiedziane i uczyni zbędnym przytaczanie dalszych dowodów przeciwko istnieniu substancji materialnej. | Czyżby Pan nie dostrzegł???
Traktat... napisał: | 26. [...] Wykazaliśmy jednak, że nie ma żadnej cielesnej czy materialnej substancji. |
Traktat... napisał: | 96. Usunięcie materii z przyrody pociąga za sobą obalenie tak wielu koncepcji prowadzących do sceptycyzmu i bezbożności oraz rozwiązanie tak niewiarygodnej liczby sporów i zagmatwanych kwestii, które były niczym wrzód na ciele zarówno teologii, jak i filozofii, przysparzając ludzkości tak wiele bezowocnej pracy, że gdyby nawet argumentów, które żeśmy przeciw niej wytoczyli, nie uznano za rozstrzygający dowód (którym mnie się one jawnie wydają), to jestem pewien, że i tak wszyscy, którym sprawy wiedzy, pokoju i religii leżą na sercu, mieliby powód życzyć sobie, aby te argumenty takimi były. |
Ostatnio zmieniony przez doskok dnia Czw 11:03, 07 Lut 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
neko
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 817
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: PL, D
|
Wysłany: Czw 23:16, 07 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
doskok napisał: | Na podstawie tego samego rozumowania, którym odrzuca materię, powinien odrzucić istnienie innych umysłów. | A to dlaczego?
anbo napisał: | Neko, 1) jakie były dla Berkeley'a kryteria sensowności wyjaśniania świata? Co pisze na temat konieczności istnienia innych umysłów, by świat dał się sensownie tłuamczyć? | Może w tym momencie przypomnijmy sobie, że kiedy Berkeley pisał swoje rozprawy, jednym z głównych problemów filozofii był podniesiony przez Kartezjusza problem stosunku ducha (substancji myślącej) do materii (substancji rozciągłej, niemyślącej, nieaktywnej). Pytanie brzmiało: jak to się dzieje, że dusza wpływa na ciało, i odwrotnie, skoro są to substancje tak zupełnie różnych rodzajów, że ich wzajemne oddziaływanie ze sobą jest nie do wyjaśnienia. Filozofia Berkeleya jest jedną z (licznych) prób odpowiedzi na to pytanie: po prostu jest tylko jedna substancja, duchowa, przez co problem znika. (Proszę wybaczyć ten wstęp, ale kiedy mówimy o Berkeleyu, to nie możemy zapominać, czego istnieniu on tak naprawdę przeczył.)
Żądanie, żeby Berkeley odrzucił oprócz materii jeszcze substancję duchową, jest żądaniem, żeby uznał, że nie ma w ogóle nic – co dla empiryka (nie wierzącego w żadne idee abstrakcyjne, i opierającego się jedynie na tym, co jest bezpośrednio dane jego zmysłom) jest raczej nie do przyjęcia.
To, że istnieje aktywna substancja duchowa (czyli umysły) Berkeley stwierdza empirycznie: widzi, że w świecie zachodzą zmiany (budują się domy, ludzie chodzą po ulicach, kucharz gotuje obiad etc.). Zmian nie może wprowadzić substancja nieożywiona i nieaktywna, co oznacza, że materia w tych zmianach się nie manifestuje. Manifestuje się w nich za to duch – substancja ożywiona, myśląca, obdarzona wolą, tj. umysły. Więc już z samej pobieżnej obserwacji świata widać, że istnieją umysły, nie widać natomiast żadnej materii. (Co nie znaczy, że nie widać żadnych przedmiotów realnych, te widać wszędzie naokoło, tyle, że ich istnienie nie wymaga, wg. Berkeleya, istnienia materii.)
Anbo, w tym punkcie „załapałeś“ się na odpowiedź dla doskoka. Co do reszty Twoich uwag: w moim poprzednim poście do Ciebie było pytanie, z explicite wyrażoną prośbą o odpowiedź. Po doświadczeniach naszych wcześniejszych rozmów zawieszam dalszą wymianę zdań z Tobą do czasu, aż uzyskam odpowiedź na moje pytanie.
doskok napisał: | Traktat jest instrumentem walki, a nie rzetelnych dociekań: | Nie zgadzam się z tym. Z każdych dociekań wypływają jakieś wnioski światopoglądowe, ale rzadko który badacz traktuje je jako instrument walki. Co nie znaczy, że Berkeley nie mógł się cieszyć, że przy okazji wyjaśniania świata wytrącił, jak mniemał, broń z ręki ateistom i sceptykom. W każdym razie jego celem, jeśli wierzyć literaturze, nie była walka z ateizmem.
doskok napisał: | No jakże? Przecież już Pan sam stwierdził, że myśli o liczbach, nie wyobrażając ich sobie. Tak więc wyobrażanie sobie i myślenie nie są tym samym. Sądziłem, że potwierdzi Pan własne słowa. |
Było bardzo starannie wyjaśnione, dlaczego „wyobrażania sobie“ i „myślenia“ nie da się, nawet jeśli nie są to pojęcia tożsame, od siebie oddzielić. Bardzo proszę, żeby Pan na przyszłość nie stosował takich chwytów retorycznych jak powyżej, bo one utrudniają tylko rozmowę, i z góry dziękuję za spełnienie mojej prośby.
doskok napisał: | neko napisał: | Jeżeli Pan przeczytał, to sam Pan wie. Berkeley nie tyle zakłada, że istnieją jedynie umysły i idee, ile nie stwierdza, żeby cokolwiek poza nimi było potrzebne do wyjaśnienia zjawisk świata. A czy Pan stwierdza (zauważa za pomocą własnych zmysłów) istnienie czegokolwiek poza Pańskimi wrażeniami i odczuciami? |
Wybaczy Pan, ale nic podobnego tam nie ma. Napisałem, że jest tak tylko wtedy kiedy ktoś, jak Berkeley w swoim rozumowaniu o wy-obraz-eniach drzew, które uważa za dowód nieistnienia niczego poza umysłem i ideami, posługuje się uprzednio poczynionym założeniem, że istnieją wyłącznie umysły i idee. U-przed-nio. Przed rozumowaniem o wyobrazaniu sobie. To jest założenie, na którym opiera się to rozumowanie. |
Czy mógłby Pan raz jeszcze przeczytać punkty 1 – 7 Traktatu? Wtedy będziemy mogli porozmawiać o tym, czy to jest założenia, czy obserwacja.
I przy okazji: czy mógłby Pan odpowiedzieć na moje powyższe pytanie: „A czy Pan stwierdza (zauważa za pomocą własnych zmysłów) istnienie czegokolwiek poza Pańskimi wrażeniami i odczuciami?“
doskok napisał: | Bardzo zgrabne zdanie. Tyle tylko, że wyraża truizm: "myśleć o realnym drzewie, nie myśląc o realnym drzewie jest wewnętrzną sprzecznością". |
Tak, przecież o to chodzi w Master Argument (przynajmniej tak, jak ja go rozumiem). Że dla naszego umysłu istnieje tylko to, co go (w mniejszym lub większym stopniu) w tej chwili zajmuje. O tym, czego nikt nie postrzega, o czym nikt nie myśli, czego nikt nie czuje etc., słowem: o tym, co „nie jest w niczyim umyśle“, nie da się mówić, tak, jak nie da się narysować trójkąta o czterech bokach. Jeśli zaczynamy mówić o drzewie, które nie istnieje w żadnym umyśle, to w tym momencie drzewo to jest tematem naszej rozmowy, czyli myślimy o nim, czyli jest w naszym umyśle. O drzewie, which is not perceived by anybody nikt nic nie może powiedzieć ani pomyśleć – bo z chwilą, kiedy powie albo pomyśli, to nie jest już to drzewo which is not perceived by anybody. Nie możemy wyjść poza nasze myśli, doznania, wrażenia, etc. - nie możemy wyjść poza nasz umysł.
Oczywiście, w pewnym sensie jest to truizm, ale też Berkeley nie raz podkreśla, że jego poglądy są proste i oczywiste, jak poglądy prostych ludzi.
doskok napisał: | ... tylko sobie dowolne znaczenia nadawał słowom, jak mu pasuje do "dowodzenia" swoich poglądów. To dość znana, ale niezbyt uznana metoda "dowodzenia" dowolnej tezy. |
doskok napisał: | Już dawno temu zauważono, że Berkeley swobodnie miesza "to think", "to imagine", "to perceive", "to "see", "to conceive", "to be conscious of". |
Zdaje się, że to nie tak. Zdaje się, że w czasach Berkeleya, i w kręgach filozoficznych, pojęcie „to perceive“ rozumiano tak właśnie, jak je stosuje Berkeley. Jest to najzwyklejsze pozostawanie w konwencji, a nie „nadawanie znaczenia, jak mu pasuje“. Przykładowo:
D. Hume, w Badania dotyczące rozumu ludzkiego, napisał: | Here therefore we may divide all the perceptions of the mind into two classes or species, which are distinguished by their different degrees of force and vivacity. The less forcible and lively are commonly denominated THOUGHTS or IDEAS. [...] By the term impression then, I mean all our more lively perceptions, when we hear, or see, or feel, or love, or hate, or desire, or will. And impressions are distinguished from ideas, which are the less lively perceptions, of which we are concious, when we reflect on any of those sensations or movements above-mentioned. |
(Pojęcia idea Hume używa w innym sensie, niż Locke – a zatem, i niż Berkeley.)
W każdym razie widać, że używanie słowa „to perceive“ w bardzo szerokim zakresie nie było – w czasach, w których pisał Berkeley – żadnym nadużyciem ani próbą naginania faktów do teorii za pomocą mętnych pojęć.
doskok napisał: | Niestety Pan żadnego miejsca tej szczegółowej analizy nie kwestionuje, zamiast tego ogólnie rozwodzi się o mniemanych tezach i poglądach Berkeleya w różnych innych miejscach. Proszę się zająć tekstem źródłowym argumentu Berkeleya. Może go Pan znaleźć w pierwszym moim liście, otwierającym wątek. |
Tekst źródłowy to jest cały Traktat, a nie wybrany fragment. Poza tym, o ile rozumiem, Pana argumentacja opiera się w dużej mierze na przedefiniowywaniu pojęć używanych przez Berkeleya, i głównie o tym przez cały czas rozmawiamy.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
anbo
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 6492
Przeczytał: 7 tematów
|
Wysłany: Pią 9:03, 08 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Neko, 1) Berkeley nie mógł empirycznie stwierdzić istnienia umysłów, bo zgodnie z jego rozumowaniem wszystko co mamy w umysłach to idee, więc także: "budują się domy, ludzie chodzą po ulicach, kucharz gotuje obiad etc.".
2) Odpowiedziałem ci cytując Berkeley'a, który wyraźnie mówi, że udowodnił nieistnienie materii.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
doskok
Dołączył: 29 Sty 2008
Posty: 290
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 9:43, 08 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
neko napisał: | doskok napisał: | Na podstawie tego samego rozumowania, którym odrzuca materię, powinien odrzucić istnienie innych umysłów. | A to dlaczego? | Dlatego, że Berkeley ma do dyspozycji wyłącznie własne doznania zmysłowe, własne myśli, własne uczucia, własny umysł.
pseudo-Berkeley o drzewach napisał: | 23. Z pewnością potrafiłbym wyobrazić sobie, na przykład drzewa w parku, przy tym zaś nie było by mnie, który by je postrzegał. Ale czymże więcej jest to wszystko, jeśli nie wyłącznie tworzeniem w moim umyśle pewnych idei, które nazywam drzewami, zapominając jednocześnie o tym, by utworzyć ideę mnie samego, który je postrzega? Czyż jednak ja sam ich nie postrzegam albo myślę o nich przez cały ten czas? Zatem taki argument jest wystarczający. Pokazuje on tylko, że jest w mojej mocy wyobrazić coś sobie lub tworzyć idee w moim umyśle, ale nie dowodzi tego, że potrafię pojąć, aby przedmioty moich myśli mogły istnieć poza moim umysłem. Aby tego dowieść, musiałbym je sobie wyobrazić albo pomyśleć o nich, że istnieją przeze mnie niepomyślane i niewyobrażone, co jest jawną niedorzecznością. |
pseudo-Berkeley o innych ludziach napisał: | 23a. Mógłbym także wyobrazić sobie jakąś inną ode mnie osobę, na przykład dziekana Swifta, przy tym zaś nie było by mnie, który by go postrzegał. Ale czymże więcej jest to wszystko, jeśli nie wyłącznie tworzeniem w moim umyśle pewnych idei, które nazywam osobami, zapominając jednocześnie o tym, by utworzyć ideę mnie samego, który je postrzega? Czyż jednak ja sam ich nie postrzegam albo myślę o nich przez cały ten czas? Zatem taki argument jest wystarczający. Pokazuje on tylko, że jest w mojej mocy wyobrazić coś sobie lub tworzyć idee w moim umyśle, ale nie dowodzi tego, że potrafię pojąć, aby inne osoby, umysły, czy jakiekolwiek inne przedmioty moich myśli mogły istnieć poza moim umysłem. Aby tego dowieść, musiałbym te osoby sobie wyobrazić albo pomyśleć o nich, że istnieją przeze mnie niepomyślane i niewyobrażone, co jest jawną niedorzecznością. |
neko napisał: | doskok napisał: | Traktat jest instrumentem walki, a nie rzetelnych dociekań: | Nie zgadzam się z tym. Z każdych dociekań wypływają jakieś wnioski światopoglądowe, ale rzadko który badacz traktuje je jako instrument walki. | Dziwnym jest nie dostrzec tego choćby w ostatnim z zacytowanych przeze mnie ostatnio akapitów.
Rozumiem, że zbyt mało podałem cytatów dowodzących, że dla Berkeleya to był instrument walki? Proszę się nie wahać i poprosić - przytoczę wszystko z Traktatu, co dobitnie wykazuje, że to jest broń ideologiczna.
neko napisał: | doskok napisał: | No jakże? Przecież już Pan sam stwierdził, że myśli o liczbach, nie wyobrażając ich sobie. Tak więc wyobrażanie sobie i myślenie nie są tym samym. Sądziłem, że potwierdzi Pan własne słowa. | Było bardzo starannie wyjaśnione, dlaczego „wyobrażania sobie“ i „myślenia“ nie da się, nawet jeśli nie są to pojęcia tożsame, od siebie oddzielić. | Zaprzecza Pan więc własnym słowom? Nie potrafi sobie Pan wyobrazić liczb, lecz potrafi Pan o nich myśleć. Ale nie zamierza Pan potwierdzić, że wyobrażanie sobie i myślenie to nie jest to samo.
Kod: | 1. Myślenia i wyobrażania sobie nie da się rozdzielić.
2. Neko potrafi pomyśleć o liczbie.
3. Neko nie potrafi wyobrazić sobie liczby. | Skoro myślenia i wyobrażania sobie rozdzielić się nie da, to jakim cudem myśląc o jakiejś liczbie Pan Neko nie wyobraża sobie jej jednocześnie?
neko napisał: | Bardzo proszę, żeby Pan na przyszłość nie stosował takich chwytów retorycznych jak powyżej, bo one utrudniają tylko rozmowę, i z góry dziękuję za spełnienie mojej prośby. | Bardzo proszę o interwencję moderatora. Uwagę o "stosowaniu chwytów retorycznych" uważam za obraźliwą.
neko napisał: | doskok napisał: | Napisałem, że jest tak tylko wtedy kiedy ktoś, jak Berkeley w swoim rozumowaniu o wy-obraz-eniach drzew, które uważa za dowód nieistnienia niczego poza umysłem i ideami, posługuje się uprzednio poczynionym założeniem, że istnieją wyłącznie umysły i idee. U-przed-nio. Przed rozumowaniem o wyobrazaniu sobie. To jest założenie, na którym opiera się to rozumowanie. |
Czy mógłby Pan raz jeszcze przeczytać punkty 1 – 7 Traktatu? Wtedy będziemy mogli porozmawiać o tym, czy to jest założenia, czy obserwacja. | Czyżby wniosek był aż tak kłopotliwy, że mimo wielokrotnego powtarzania pytania nie chce Pan na nie odpowiedzieć?
doskok napisał: | Przecież to proste pytanie: czy istnienie wyłącznie umysłów i idei jest u Berkeleya założeniem systemu, czy tezą, którą udowadnia? | Czy "dowód" Berkeleya opiera się na tym założeniu?
neko napisał: | I przy okazji: czy mógłby Pan odpowiedzieć na moje powyższe pytanie: „A czy Pan stwierdza (zauważa za pomocą własnych zmysłów) istnienie czegokolwiek poza Pańskimi wrażeniami i odczuciami?“ | Nie mógłbym. Nie zajmujemy się moim systemem poglądów tylko argumentem Berkeleya zamieszczonym Traktacie. Tekstem Berkeleya. Nakłaniam kolejny raz - proszę się zająć tekstem argumentu.
neko napisał: | doskok napisał: | ... tylko sobie dowolne znaczenia nadawał słowom, jak mu pasuje do "dowodzenia" swoich poglądów. To dość znana, ale niezbyt uznana metoda "dowodzenia" dowolnej tezy. |
doskok napisał: | Już dawno temu zauważono, że Berkeley swobodnie miesza "to think", "to imagine", "to perceive", "to "see", "to conceive", "to be conscious of". | Zdaje się, że to nie tak. | Zdawanie się komuś nie jest argumentem, który mógłbym potraktować poważnie.
neko napisał: | Przykładowo: D. Hume | O Humie również nie rozmawiamy.
neko napisał: | doskok napisał: | Niestety Pan żadnego miejsca tej szczegółowej analizy nie kwestionuje, zamiast tego ogólnie rozwodzi się o mniemanych tezach i poglądach Berkeleya w różnych innych miejscach. Proszę się zająć tekstem źródłowym argumentu Berkeleya. Może go Pan znaleźć w pierwszym moim liście, otwierającym wątek. | Tekst źródłowy to jest cały Traktat, a nie wybrany fragment. | Tekstem krytykowanego przeze mnie argumentu nie jest konkretny fragment? Wybaczy Pan, ale to chyba żart!
Wydaje mi się, że oczekuje Pan, że będę zdanie po zdaniu rozbierał cały tekst Berkeleya, jak to zrobiłem z jego argumentem z p.23? Myślę, że byłoby to zbyt nużące zarówno dla mnie, jak dla Pana. I równie jałowe - ponieważ moją analizę tekstu tego argumentu, a więc tego, co faktycznie napisał Berkeley, omija Pan szerokim łukiem.
neko napisał: | Poza tym, o ile rozumiem, Pana argumentacja opiera się w dużej mierze na przedefiniowywaniu pojęć używanych przez Berkeleya, i głównie o tym przez cały czas rozmawiamy. | Ja przedefiniowuję? Raczy Pan żartować. Szczegółowo rozebrałem Berkeleyowy argument, zdanie po zdaniu, pokazując jak miesza znaczenia. Mętlik Berkeleya nie nakłada na mnie obowiązku wykazywania, że nic mu nie przedefiniowałem.
Ostatnio zmieniony przez doskok dnia Pią 10:29, 08 Lut 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|