Forum ŚFiNiA Strona Główna ŚFiNiA
ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kiedy przekonania stają się prawdą?
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Filozofia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lucek




Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9054
Przeczytał: 21 tematów


PostWysłany: Wto 13:47, 14 Sty 2025    Temat postu:

ps

"kto jest w Tischnerowskiej fenomenologii pierwotny "ja" i Bóg, czy również inni ?

ChatGPT powiedział:
ChatGPT

W fenomenologii Józefa Tischnera pierwotność nie jest jednoznacznie przypisana tylko jednemu elementowi – „ja”, Bogu czy innym ludziom. Jego myślenie opiera się na relacyjności, gdzie te trzy rzeczywistości są wzajemnie powiązane. Jednak w tej relacyjności można wyróżnić pewne hierarchie i role, zależne od kontekstu.
1. Pierwotność "ja" w doświadczeniu egzystencjalnym

Tischner zakłada, że doświadczenie "ja" jest pierwotne w sensie fenomenologicznym – to "ja" doświadcza siebie, świata i innych ludzi. Bez tego doświadczenia trudno mówić o poznaniu Boga czy drugiego człowieka.
Jednak "ja" nie jest autonomiczne w sensie solipsystycznym – jego egzystencja jest zawsze otwarta na relację z innymi i z Bogiem.

2. Pierwotność drugiego człowieka ("ty")

Tischner rozwija dialogiczną koncepcję człowieka, inspirowaną Emanuelem Lévinasem. Uważa, że to w relacji z "ty" – drugim człowiekiem – "ja" odkrywa swoją tożsamość.
Twarz drugiego człowieka stanowi wezwanie etyczne, które kształtuje "ja". W tym sensie drugi człowiek ma pierwotny wpływ na ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności "ja".

3. Pierwotność Boga

W perspektywie metafizycznej i teologicznej Bóg jest ostatecznym źródłem istnienia i wartości. To On jest fundamentem, który umożliwia istnienie zarówno "ja", jak i relacji z innymi ludźmi.
Relacja z Bogiem jest dla Tischnera wymiarem transcendentnym, który nadaje sens zarówno istnieniu jednostki, jak i relacjom międzyludzkim.

4. Relacyjność jako fundament

Tischner nie absolutyzuje pierwotności żadnego z tych elementów – "ja", Boga czy innych ludzi. Wszystkie te wymiary są ze sobą powiązane i wzajemnie się kształtują.
Fenomenologia Tischnera podkreśla, że "ja" nie istnieje w izolacji. Jest kształtowane przez relację z "ty" i otwiera się na transcendencję Boga. To relacja nadaje sens i znaczenie istnieniu.

Podsumowanie

Pierwotność w Tischnerowskiej fenomenologii nie jest przypisana jednej rzeczywistości w sposób absolutny. „Ja” jest pierwotne w doświadczeniu, ale to w spotkaniu z drugim człowiekiem i Bogiem „ja” odkrywa swoją istotę. W centrum myśli Tischnera leży relacyjność, gdzie „ja”, Bóg i inni współistnieją w dynamicznym procesie kształtowania się ludzkiej egzystencji. "


Cytat:
Fenomenologia Tischnera podkreśla, że "ja" nie istnieje w izolacji.


tak jak Tischner stawia sprawę, trudno się z nim nie zgodzić ... to też, jedyna możliwa, jak dla mnie krytyka solipsyzmu, bo "ja" nie istnieje bez języka, a język, bez innych ...

to słowo "pierwotny", jest z mojej strony, przynajmniej nie adekwatne ... jednak Bóg, jako emanacja zasad rządzących światem, w tym innymi, jest ważniejszy - wyznacza relacje z innymi, choć na podstawie własnych doświadczeń ... niż inni, który podtrzymuję, są hipotetyczni :mrug: w przeciwieństwie do istnienia Boga, który jest, jak każde przekonanie o świecie, przynajmniej empirycznym faktem :mrug:
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lucek




Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9054
Przeczytał: 21 tematów


PostWysłany: Wto 13:54, 14 Sty 2025    Temat postu:

Banjankri napisał:
Aby mówić od zasadzach rządzących światem, musisz mieć napierw "ja", bo inaczej nie masz dualizmu niezbędnego to ich określenia. Wszystko jest hipotezą, tak natura bliźniego, zasady rządzące światem, jak i samo "ja". To prowadzi do dramatu, bo życie staje się tragiczne, jeśli nie potrafisz się wyrwać z takiej egzystencji. Wprowadzenie więc stałego elementu, w formie Boga, jest łańcuchem nie do zerwania, a zarazem błędem logicznym, bo dwa elementy zwązane stałą relacją, stanowią jeden byt. Aby móc zaistnieć w takiej relacji, musisz sprzeciwić się Bogu, przez co możesz istnieć jedynie poprzez grzech. Istnienie staje się możliwe jedynie za pomocą cierpierpienia. Jeżeli Boga zastąpimy "dynamicznym", wiecznym i wszechobecnym teraz, istnienie stanie się dużo łatwiejsze.
Budowanie "ja" w podmiocie, porzez relację z "innym", jest de facto budowaniem istnienia przez cierpienie. Tischner widzi ten dramat i dopatruje się sensu w sztuce, która potrafi nadać temu piękno. Rzecz w tym, że tragedia życia jest nie tylko do uniknienia, ale i jest efektem właśnie takiego przekonania. Nadając cierpieniu wartości racjonalizujemy sobie jego generowanie. Innymi słowy, generujemy cierpienie, poświęcając satysfakcję podmiotu, dla idei piękną, wartości, czy Boga. Idea staje się prawdą, punktem odniesienia, a samopoczucie podmiotu, jego pochodną. Jeżeli teraz weźmiemy pod uwagę to, że podstawą idei jest "ja", a ja jest tworem relacji, widzimy, że taka prawda jest iluzoryczna, ostatecznie oparta o wtórne założenia. Taka prawda umiera jeszcze przed "ja", dlatego umieranie jest ostatnią szansą, na wyzwolenie (patrz Tybeteńska księga umarłych).
Nierozwiązywalne problemy "zachodu", dawno już zostały rozwiązane.


nie, najpierw musi istnieć język :wink: ... a ten, rzeczywiście bez innych, nie ma racji bytu ... podobnie z Bogiem :)

Cytat:
czy Boga. Idea staje się prawdą

prawda z def. odnosi się do ideii :wink: przynajmniej u mnie ... a jak widać, idee istnieją, i z nimi dyskutujesz :)

Cytat:
Taka prawda umiera jeszcze przed "ja", dlatego umieranie jest ostatnią szansą, na wyzwolenie (patrz Tybeteńska księga umarłych).


Tybeteńska księga umarłych, to nie prawda, czy wyjątek, i jest wiecznie żywa ?


Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 14:02, 14 Sty 2025, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Banjankri




Dołączył: 17 Kwi 2012
Posty: 5750
Przeczytał: 57 tematów


PostWysłany: Wto 14:02, 14 Sty 2025    Temat postu:

Tischner rozróżnia podmiot i "ja", które scala w "jaźń", tego GPT nie wyłapał.
Ostatecznie mylicie Boga, z podmiotem, który jest właściwym "ja", na które ego wskazuje mówiąc: "ja jestem". To ten podmiot jest wiecznym, wszechmogącym i wszechobecnym teraz. Wszystko co powstaje, z niego się wyłania i do niego wraca. Nie widzicie go, bo macie obiektywną perspektywę, przez którą widzicie go jako "obecny moment", przez co sekundę później jest martwym konceptem z przeszłości. Nawet nie wiecie, że macie drugą świadomość, która jest prawdziwa, bo żyje w teraz, a nie w konceptach rozciągniętych na trzy czasy.

Można do niej dostać się poprzez praktykę, filozofię, jak i wylew:
https://www.youtube.com/watch?v=UyyjU8fzEYU
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lucek




Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9054
Przeczytał: 21 tematów


PostWysłany: Wto 14:15, 14 Sty 2025    Temat postu:

Cytat:
Ostatecznie mylicie Boga, z podmiotem, który jest właściwym "ja", na które ego wskazuje mówiąc: "ja jestem".


sory, niczego nie mylę, a/bo nazywam prawa rządzące światem emanacją Boga :) ... nie wprowadzam pojęć, których znaczenia nie rozumiem, jak "prawdziwe ja" ... czy "scalanie jaźni" - gdy się z czymś takim spotykam, zastanawiam się co może znaczyć ... i jedyną sensowna interpretacja, jaka przychodzi mi do głowy to koherencja przekonań, czyli redukcja ich niespójności, a źródłem tych niespójności może być jedynie przyjmowanie za własne, zdań - prawd, błędnie przez mnie zrozumiałych, lub w ogóle niezrozumiałych :wink:

Cytat:
przez co sekundę później jest martwym konceptem z przeszłości

koncepty, akurat istnieją nieco dłużej :wink: z doznaniami jest gorzej, z przeszłością, która minęła, a istnieć może jako historia - koncept :)


Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 14:20, 14 Sty 2025, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Banjankri




Dołączył: 17 Kwi 2012
Posty: 5750
Przeczytał: 57 tematów


PostWysłany: Wto 14:39, 14 Sty 2025    Temat postu:

Cytat:
sory, niczego nie mylę, a/bo nazywam prawa rządzące światem emanacją Boga :)

Prawa to koncepty, wtórne znaczenia, oparte o założenia.
Cytat:
nie wprowadzam pojęć, których znaczenia nie rozumiem, jak "prawdziwe ja" ... czy "scalanie jaźni"

Masz rację jedynie z twierdzeniem, że "nie rozumiesz". Co więcej, z twojej wypowiedzi można wnioskować, że dla ciebie istnieje tylko to, co rozumiesz. A jak niczego nie rozumiesz, to co? To twój świat się kończy, a ty z nim. Nie rozumiesz tego mechanizmu, jest dla ciebie magiczny, dlatego wymaga Boga, który go rozumie, dzięki czemu działa.

Cytat:
gdy się z czymś takim spotykam, zastanawiam się co może znaczyć ... i jedyną sensowna interpretacja, jaka przychodzi mi do głowy to koherencja przekonań, czyli redukcja ich niespójności, a źródłem tych niespójności może być jedynie przyjmowanie za własne, zdań - prawd, błędnie przez mnie zrozumiałych, lub w ogóle niezrozumiałych :wink:

Bo dla ciebie prawda jest zewnętrzna, co czyni ciebie wtórnym, z definicji. Nie potrafisz "być" inaczej niż przez przekonania, twoje ja jest więc konstruktem przekonań powstałych z relacji. A co jak relacja się kończy? Ty z nią. Wielokrotnie, każdego dnia, gubisz świadomość wszelkich relacji, ale jakimś "cudem", odradzasz się na nowo, mimo tego, że nie masz pojęcia jak.
Cytat:
koncepty, akurat istnieją nieco dłużej :wink: z doznaniami jest gorzej, z przeszłością, która minęła, a istnieć może jako historia - koncept :)

Istnieją dłużej, jako martwy koncept. Tak samo jak ty.


Ostatnio zmieniony przez Banjankri dnia Wto 14:52, 14 Sty 2025, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lucek




Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9054
Przeczytał: 21 tematów


PostWysłany: Wto 22:49, 14 Sty 2025    Temat postu:

Cytat:
Cytat:
sory, niczego nie mylę, a/bo nazywam prawa rządzące światem emanacją Boga :)

Prawa to koncepty, wtórne znaczenia, oparte o założenia.


owszem, prawa to też koncepty - czyli językowe reprezentacje, pewnych doświadczeń - w tym wypadku, w przeciwieństwie do, wcześniej wspomnianej historii, opowieści o przeszłości, istniejące trwale dla podobnych sytuacji.

rozumiem, że "wtórne znaczenia" to tyle co reprezentacja językowa, nazwanie doświadczenia (?) ale już na prawdę nie wiem, jakich założeń, wymaga nazwanie, uzgodnienie nazwy czegoś ? ... oczywiście, zawsze się znajdzie jakieś "założenie", choćby takie, że ktoś tę nazwę - znaczenie, zrozumie, przypisze temu samemu doświadczeniu, czy zrozumie samo "znaczenie" w sensie "nazywanie" ... te jednak założenia, nie dotyczą istnienia samego doświadczenia, które jest nazywane.

Banjankri, na tym zakończę bo bęcki od żony zbieram, że tracę czas na dyskusje z geniuszami, jak ty, którym chyba do pięt nie dorastam,

pozdrawiam serdecznie :)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Filozofia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin