|
ŚFiNiA ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 18:43, 28 Mar 2022 Temat postu: Dlaczego 2+2=4 ? |
|
|
Skoro już tyle o tym mowa.
Przykładowy model matematyczny:
Pojęcia pierwotne (BEZ DEFINICJI):
R (zbiór liczb rzeczywistych)
0 i 1 (dwa jego różne elementy)
+ i * (dwa działania)
< (nierówność)
14 pewników (aksjomatów):
Przykładowe 2:
a+b = b+a
(a+b)+c = a+(b+c)
Dodatkowe DEFINICJE:
2 = 1 + 1
3 = 2 + 1
4 = 3 + 1
5 = 4 + 1
...
etc.
====
Dowód mniej więcej:
2 + 2 = (1 + 1) + 2 = (1 + 1) + (1 + 1) = 1 + 1 + (1 + 1) = 1 + 1 + 1 + 1 = 2 + 1 + 1 = 3 + 1 = 4
2 + 2 = 4
====
Jakby ktoś spytał:
Dlaczego "3=2+1"?
W tym modelu odpowiedź brzmiałaby:
Bo tak zdefiniowaliśmy 3.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaluśnaOwieczka
Dołączył: 28 Gru 2020
Posty: 6538
Przeczytał: 4 tematy
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:18, 28 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
...
Ostatnio zmieniony przez MaluśnaOwieczka dnia Nie 5:11, 26 Maj 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:47, 28 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Model modulo 3 (reszty z dzielenia przez 3):
0,1,2
0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
2 + 1 = 0
====
2 + 2 = 2 + 1 + 1 = 0 + 1 = 1
Czyli:
2 + 2 = 1
=================
Model modulo 4 (reszty z dzielenia przez 4):
0,1,2,3
0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
2 + 1 = 3
3 + 1 = 0
====
2 + 2 = 2 + 1 + 1 = 3 + 1 = 0
Czyli:
2 + 2 = 0
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Dyszyński
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 33735
Przeczytał: 67 tematów
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 21:48, 28 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Pokazuje to fajnie, jak się wywodzi coś ZAŁOŻEŃ. Także ten model alternatywny, z modulo, pokazuje iż zmieniając założenia, można uzyskać inny efekt dodawania 2+2.
Nie ma żadnego uzasadnionego twierdzenia, które nie posiadałoby gdzieś w swoim uzasadnieniu odwołania do założeń. Przy czym jedni to umieją dostrzec, a inni nie.
Założeniem jest (dość szczególną formą) jest teoria, aksjomatyka. Przyjmujemy ją dlatego, że...
tak nam pasuje, tak się dogadaliśmy, tak uznajemy, że jest ok.
No i gdzieś w tym wszystkim jest KOMUNIKACJA. To komunikacja będzie nas informowała, czy stosujemy model z modulo, czy standardowy bez modulo, bądź np. układ trójkowy, w którym 2+2 = 11 (przy czym tutaj "11" jest dalej cztery, a nie jedenaście, bo to tylko konwencja zapisu się zmieniła, a nie wartość liczby).
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Pon 22:28, 28 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Przyjmujemy ją dlatego, że...
tak nam pasuje, tak się dogadaliśmy, tak uznajemy, że jest ok. |
Michał, a może:
Model modulo 3 (reszty z dzielenia przez 3):
0,1,2
0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
2 + 1 = 0
Czyli:
2 + 2 = 11
Model modulo 4 (reszty z dzielenia przez 4):
0,1,2,3
0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
2 + 1 = 3
3 + 1 = 0
Czyli:
2 + 2 = 10
???
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Dyszyński
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 33735
Przeczytał: 67 tematów
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 10:46, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
lucek napisał: | Cytat: | Przyjmujemy ją dlatego, że...
tak nam pasuje, tak się dogadaliśmy, tak uznajemy, że jest ok. |
Michał, a może:
Model modulo 3 (reszty z dzielenia przez 3):
|
System pozycyjny jest takim kombinowanym użyciem dzielenia modulo - wielokrotnym, na coraz to wyższych poziomach. Tak więc można patrzeć na sprawę od wielu stron.
Ale chyba głównym wnioskiem TS7 byłoby (jeśli dobrze rozumiem) pokazanie, że coś tak "banalnego" jak przysłowiowa oczywistość w stylu "2+2=4"
- z jednej strony da się podpiąć pod rozumowanie aksjomatyczne, wyrazić w nim
- z drugiej strony pokazuje, iż sama ta droga taka zupełnie oczywista nie jest, a nawet trzeba przy niej się z lekka nakombinować.
Czyli czasem proste rzeczy, jeśli się je chce rozumieć głębiej, robią się już mniej proste.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Wto 11:24, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Cytat: | System pozycyjny jest takim kombinowanym użyciem dzielenia modulo - wielokrotnym |
a skąd Michale w nazwie "pozycyjny" ?
ja naiwnie myślałem, że to suma wielokrotność kolejnych potęg podstawy, gdzie o którą potęgę chodzi określa pozycja cyfry określająca rzeczoną wielokrotność
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irbisol
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15701
Przeczytał: 29 tematów
|
Wysłany: Wto 12:52, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Michał Dyszyński napisał: | Pokazuje to fajnie, jak się wywodzi coś ZAŁOŻEŃ. |
To sobie zmień założenia, po czym postaw 2 kubki, następnie znowu 2 i policz, ile ich jest łącznie.
No chyba że sobie "założysz" że warunki początkowe są inne - ale na tym przykładzie sam powinieneś poczuć, czym się różnią od założeń.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 13:13, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Lucek,
To nie jest wtedy model modulo.
Model modulo to nie to samo co zmiana systemu zapisu liczb na 3-kowy czy 4-kowy.
Jest to zagadnienie "niezależne".
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Można połączyć jedno z drugim.
W tym przykładzie co podałeś:
Model "standardowy" w systemie 3-kowym:
0,1,2,10,11,12,20,21,22,100,101,...
0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
2 + 1 = 10 <-- tu pomyłka była u Ciebie
Czyli:
2 + 2 = 11
Model "standardowy" w systemie 4-kowym:
0,1,2,3,10,11,12,13,20,21,22,23,30,31,32,33,100,101,...
0 + 1 = 1
1 + 1 = 2
2 + 1 = 3
3 + 1 = 10 <-- tu pomyłka była u Ciebie
Czyli:
2 + 2 = 10
====
Michał,
I można budować dalej.
Można się pytać np. co oznacza znak "=" (równość)
Niby takie podstawowe?
Wchodzimy wtedy w RELACJE
[link widoczny dla zalogowanych](matematyka)
A r B (A w relacji z B, kolejność istotna)
= jest relacją typu "relacja równoważności"
[link widoczny dla zalogowanych]
Prosto, równość się rozkłada na czynniki pierwsze za pomocą określenia jakiego typu to jest relacja.
Tak jak są liczby i niektóre są parzyste albo pierwsze bo spełniają pewne warunki.
Tak samo są relacje, które jak spełniają pewne warunki to mogą być równością =, porządkiem (np. mniejszy, większy < ), funkcją.
Działania są w tym ujęciu funkcjami
Funkcje są relacjami.
Równoważność (równość) jest relacją o cechach:
1) zwrotna (a=a)
2) symetryczna (a=b => b=a)
3) przechodnia (a=b i b=c => a=c)
====
Mamy też teoriomnogościowy model liczb.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
====
Ale w pewnym momencie docieramy do np. pojęć pierwotnych.
I niech ktoś wyjaśni np. co to jest zbiór, element zbioru czy punkt.
Co to jest relacja?
Co to jest liczba?
Można tworzyć "modele cykliczne".
A jest B.
B jest A.
Ale gdzieś zaczynają się rzeczy tak potencjalnie podatne do intuicji (np. w analogii do rzeczywistości), że dalsza próba odnoszenia ich do czegoś innego może bardziej zaciemniać zrozumienie niż upraszczać.
Wtedy może warto dogadać się na "jedność intuicji" dopóki nie będzie potrzeby tego poprawiać. Ale jest to zgoda że wzgledu na "zbieżność intuicji". Stwierdzenie, że coś jest jakieś bo takie jest obiektywnie to może być już "przekraczanie ludzkich kompetencji".
Stąd nauka tych modeli może przenosić się przez analogię na inne rejony myślenia w "bardziej klarowny sposób".
Także na teorię mowy czy dowodów.
To jest np. przydatne:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Wto 13:26, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Lucek,
To nie jest wtedy model modulo. |
kiedy?
Cytat: | 2 + 1 = 10 <-- tu pomyłka była u Ciebie |
u mnie ?
ja napisałem za tobą:
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 13:37, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Lucek,
Połączyłeś
Model modulo 3 z napisem 2 + 2 = 11
Nie ma w tym modelu czegoś takiego jak liczba 11
Nawet w "minimalnym systemie pozycyjnym" (dwójkowym)
b11 to dz3 (jakbyś chciał mieszać systemy)
A 2 + 2 = 1 w modulo 3.
11 nie istnieje.
Analogicznie modulo 4.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Dyszyński
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 33735
Przeczytał: 67 tematów
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 13:48, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
TS7 napisał: | Lucek,
Połączyłeś
Model modulo 3 z napisem 2 + 2 = 11
Nie ma w tym modelu czegoś takiego jak liczba 11
Nawet w "minimalnym systemie pozycyjnym" (dwójkowym)
b11 to dz3 (jakbyś chciał mieszać systemy)
A 2 + 2 = 1 w modulo 3.
11 nie istnieje.
Analogicznie modulo 4. |
W systemie trójkowym, czyli z cyframi 0,1,2 mielibyśmy
Dziesiętne 0 to trójkowe 0
Dziesiętne 1 to trójkowe 1
Dziesiętne 2 to trójkowe 2
Dziesiętne 3 to trójkowe 10
Dziesiętne 4 to trójkowe 11
Dziesiętne 5 to trójkowe 12
Dziesiętne 6 to trójkowe 20
itd.
Chyba tak... (czy coś pomyliłem?...)
Wtedy w tym systemie 2+2=11.
(przedstawiam to zestawienie, bo tak szczerze mówiąc, nie bardzo zrozumiałem w czym tu jest kontrowersja).
Ostatnio zmieniony przez Michał Dyszyński dnia Wto 14:01, 29 Mar 2022, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Wto 13:59, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
TS7 napisał: |
Nie ma w tym modelu czegoś takiego jak liczba 11
|
w jakim modelu ? - w tym co tam sobie bez wyjaśnienia o co ci chodzi napisałeś ?
jedynie sensownie to co napisałeś da się zinterpretować jako algorytm zapisu w systemie trójkowym liczby, gdzie "11" to oczywiście liczba 4.
PS
Cytat: | Model modulo 3 (reszty z dzielenia przez 3) |
ale fajnie, że jest liczba 3
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 14:07, 29 Mar 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 14:31, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Michał,
Model modulo 3
0 -> 1 -> 2 -> 0 (dookoła krąży)
Model modulo 4
0 -> 1 -> 2 -> 3 -> 0 (dookoła krąży)
Model Standardowy zapisany w systemie 3-kowym
0 -> 1 -> 2 -> 10 (realnie to jest 3) -> 11 (realnie to jest 4) -> 12 (realnie to jest 5) -> (bez końca)
System pozycyjny mówi o tym jak ZAPISUJEMY (graficznie) liczbę "tą samą".
Gdy porównujemy model modulo z modelem "standardowym" chodzi o "STRUKTURĘ".
Mogę zrobić model modulo 3 tak:
Krowa -> Sfinia -> Koza -> Krowa
Struktura ta sama. Inaczej zapisuję "liczby".
Sfinia + Sfinia = Koza
Koza + Sfinia = Krowa
Przydatne pojęcie:
[link widoczny dla zalogowanych]
Zauważ, że mamy też systemy pozycyjne "mieszane".
Rok - Miesiąc - Dzień - Godzina - Minuta - Sekunda
+oo - 12 - "30" - 24 - 60 - 60 (notacja przeskakiwania na następna cyfrę)
Tak jak dziesiętny by wyglądał tak:
... - 10 - 10 - 10 - 10 - 10
Trójkowy
... - 3 - 3 - 3 - 3 - 3 - 3
System n-tkowy ma liczby od 0 do n-1.
====
Lucek,
Nie chce mi się z Tobą przekomarzać.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Wto 14:38, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Lucek,
Nie chce mi się z Tobą przekomarzać. |
a ja jestem bardzo ciekawy czego jest modelem modulo 3 ?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Wto 14:46, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
TS7 napisał: | System n-tkowy ma liczby od 0 do n-1.
|
chłopie , może zanim matematyki zaczniesz nauczać, zacznij odróżniać cyfrę od liczby
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 14:52, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Lucek,
Dałem linka już do poczytania:
[link widoczny dla zalogowanych]
Liczby 3 i 4 były przykładowe.
Jakimś przykładem może jest grupa generowana przez obrót figury o 120 stopni (2Pi/3)
Mamy wtedy
0st -> 120st -> 240st -> 0st
Tutaj modulo 6?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 14:54, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Lucek,
Jak nie zaprzestaniesz się przekomarzać mogę także zacząć ignorować Twoje wpisy merytoryczne.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Wto 15:06, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Lucek,
Jak nie zaprzestaniesz się przekomarzać mogę także zacząć ignorować Twoje wpisy merytoryczne. |
zamiast być bezczelnym poprawiłabyś bzdurę którą ci wskazałem:
lucek napisał: | TS7 napisał: | System n-tkowy ma liczby od 0 do n-1.
|
chłopie , może zanim matematyki zaczniesz nauczać, zacznij odróżniać cyfrę od liczby |
np. tak:
cyfry systemu o podstawie n odpowiadają kolejnym liczbom od 0 do n-1
np. dla 16-wego przyjmuje się cyfry 0, ...,9 i litery alfabetu A, .. F , oznaczające odpowiednio cyfry od 10 do 15
PS.
można dodać, że liczba cyfr systemu jest równa jego podstawie
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 15:07, 29 Mar 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Dyszyński
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 33735
Przeczytał: 67 tematów
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 17:04, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
TS7 napisał: | Lucek,
Jak nie zaprzestaniesz się przekomarzać mogę także zacząć ignorować Twoje wpisy merytoryczne. |
Obawiam się, że luckiem to nie przejdzie.
Z mojej historii kontaktów z nim, że proporcja postów napastliwych do merytorycznych jest wyraźnie na korzyść tych pierwszych. Nawet jeśli lucek gdzieś zaczyna trochę merytorycznie to należy się spodziewać, że za dwa - trzy posty walnie coś napastliwego, pouczającego jakby był sędzią i wyrocznią.
Ale to chyba trochę tak jest, że sam fakt zdolności dyskutanta do powstrzymania się od nieuprzejmych sformułowań stanowi rodzaj "przynależności do klubu". Klub jest nieformalny, dla przeciętnego obserwatora może nawet i niezrozumiały - bo niby dlaczego nie ulżyć sobie przytykiem względem kogoś, kiedy ulżyć sobie można?...
Ale na tym właśnie chyba cały witz polega, po tym się poznaje dyskutanta z tego klubu, że on nie po to dyskutuje, aby sobie znaleźć powód, do wywyższenia i ulżenia we frustracjach.
Czasem oczywiście człowieka kusi, aby odpowiedzieć napastliwemu "adekwatnie"... Niby aż się prosi o ową adekwatność. Ale rozum i doświadczenie mówią, że druga strona zechce odpowiedzieć "adekwatniej", więc trzeba będzie się odezwać "jeszcze adekwatniej" i tak bez końca. Aż się w pewnym momencie takiej nieugiętości w odpowiadaniu człowiek zorientuje, że się dzielnie nawojował o pietruszkę, że użył słów, których normalnie nie używa, że zamiast udowodnienia swojej wielkości, pokazał się jako pieniacz i człowiek nie panujący nad emocjami.
Jeszcze taki ktoś, kto nie miał nigdy aspiracji do kulturalnej dyskusji, nie będzie się martwił, wszak jemu na tej kulturze nie zależy. Ale ktoś, komu na tym zależy będzie głupio, zrozumie że się sam dał poniżyć, na własne życzenie skompromitował się (we własnych oczach, wobec WŁASNYCH WARTOŚCI).
1 Księga Samuela 3 napisał: | (19) Samuel dorastał, a Pan był z nim. Nie pozwolił upaść żadnemu jego słowu na ziemię. |
Ktoś, kto pozwala aby jego słowa co chwila "padały na ziemię", najwyraźniej jest daleko od Pana.
Sorry, za tego offtopa, ale gdzieś coś podobnego chciałem już napisać, a nie było okazji.
Według mnie to jest tak, że jak ktoś chce być kulturalny, nienapastliwy, to będzie przegrywał w dyskusjach z tymi, co żadnych ograniczeń w tym zakresie sobie nie stawiają. Bo oto z jednego strony staje ktoś, kto ma ograniczony zakres sformułowań do użycia, a z drugiej ktoś, kto tych ograniczeń nie ma.
Problem jest jednak też inny, czy wygrana w tym sensie, że się przygadało drugiej stronie bardziej dosadnymi słowami, jest w ogóle dla kogoś wygraną?
- Bo jeśli to wcale nie było dla niego celem dyskusji, to nie ma tu wygranej, choć też i nie ma przegranej, albo - inaczej mówiąc - przegrana jest w konkurencji, na którą ktoś się nie pisał.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaluśnaOwieczka
Dołączył: 28 Gru 2020
Posty: 6538
Przeczytał: 4 tematy
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 20:28, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
...
Ostatnio zmieniony przez MaluśnaOwieczka dnia Nie 5:12, 26 Maj 2024, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rafal3006
Opiekun Forum Kubusia
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 35963
Przeczytał: 17 tematów
Skąd: z innego Wszechświata Płeć: Mężczyzna
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9038
Przeczytał: 81 tematów
|
Wysłany: Wto 21:00, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Cytat: | To nie jest tylko inna forma zapisu tej samej koncepcji liczb |
w pozycyjnym zapisie liczb ("standardowym" ) to koncepcja określająca cyfrę na danej pozycji - resztę z dzielenia przez podstawę na danej pozycji, a część całkowita wyniku dzielenia, przechodzi do kolejnej podstawy ...
Cytat: | Ten "system modulo" w zasadzie nie służy |
TS7 pisał o modelu, a model to odwzorowanie pewnej rzeczywistości - tu np. jednego z kół licznika analogowego, które ma tyle wartości - położeń ile cyfr w "systemie standardowym", którego używa
PS
nie tyle analogowego, co mechanicznego np.
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 21:03, 29 Mar 2022, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MaluśnaOwieczka
Dołączył: 28 Gru 2020
Posty: 6538
Przeczytał: 4 tematy
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 21:22, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
...
Ostatnio zmieniony przez MaluśnaOwieczka dnia Nie 5:12, 26 Maj 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TS7
Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 21:26, 29 Mar 2022 Temat postu: |
|
|
Michał,
Może się mu kiedyś to znudzi.
Jak nie zależy mu na uzyskaniu odpowiedzi...
Na to są różne cytaty, ale daruję sobie.
====
Owieczka,
Nie zajmowałem się zastosowaniami praktycznymi w tym wątku, więc dla mnie to nie było tu w ogóle istotne.
"Porządek" jest Strukturą.
Relacje tworzą strukturę.
I tak napisałem, że jest inna Struktura. (nie izomorficzna?)
[link widoczny dla zalogowanych]
Liczby naturalne też mają strukturę... liniową.
Nie pisałem chyba też, że chodzi o liczenie przedmiotów.
Możesz też używać tego do np. Kryptografii.
[link widoczny dla zalogowanych](kryptografia)
Ale jak piszę, nie to było celem wątku.
Celem było m.in. wskazanie na to, że na wiele rzeczy, które ludzie uznają za "oczywiste" może być głębokie "drugie dno".
Zgłębianie go, może zmieniać opinie.
A na tym dnie znajdują się definicje, pojęcia nie definiowane opierające się o "jedność intuicji", oraz aksjomaty, tak samo.
Czasem jak ktoś odmawia "kopać głębiej" to rozmowa wchodzi w pat. I dalej zostają np. ad personam.
Można tu dyskutować nad użytymi słowami i bronić jakichś podziałów mniej lub bardziej "funkcjonalnie sztucznych", ale możnaby zgrupować w jedno słowo:
1) definicje
2) aksjomaty
3) pojęcia pierwotne
Jako "intuicjaty", rzeczy które bazują na "intuicjach", a nie uzasadnieniach. Jak powstaje "jedność uznawania intuicjatów" w jakimś środowisku to tworzy się tzw. "ogólnie uznawana teoria". (przynajmniej na ten czas w gronie tych którzy uważają, że tylko ich opinia się liczy) Niektórzy dopisują do tego słowa jak "oczywiste" czy "trywialne" co w rzeczywistości oznacza tyle co "wierzę (ja i koledzy?), że tak jest dobrze".
Ale ponieważ w pewnych środowiskach słowo "wiara" jest niestrawne, to "ziemniaka nazywa się kartoflem" i bez dowodu mówi, że to istotnie co innego.
Jednak gdy przychodzi do danej realnej decyzji życiowej podejmowanej w danej konkretnej sekundzie, to ktoś bazuje w niej na pewnym zestawie "intuicjatów" (choćby i miał zmieniać zdanie co 5 sekund)?
To, że coś może się zmienić na przestrzeni czasu, nie znaczy, że jest w "superpozycji myślowej" przy jednej konkretnej decyzji.
Można powiedzieć może po części w pewnym sensie, że "Twoje decyzje definiują to w co wierzysz". (w danej chwili)
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|