|
ŚFiNiA ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Wto 18:03, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
/wyprowadzone z "pierwszego poruszyciela:
http://www.sfinia.fora.pl/nauka-a-swiatopoglad,8/obiektywna-w-sensie-naukowy-moralnosc-istnieje-i-jest-jedna,26843.html#824389
Pytanie:
Znaczenie normatywne pojęcia Bóg, czyli celowe działanie jest doświadczeniem każdego człowieka, nie zależnie od celu jaki przyjmuje, czy w związku z tym i poprzednią odpowiedzią, można powiedzieć, że istnienie Boga jest tak samo pewne, jak każdy inny są nt. rzeczywistości i wynika z szeroko rozumianego doświadczenia człowieka ?
GPT:
Tak, można uznać, że istnienie Boga, w znaczeniu normatywnym i wynikającym z doświadczenia celowości, jest równie pewne, jak każdy inny sąd o rzeczywistości wynikający z szeroko pojętego doświadczenia człowieka. Uzasadnienie tego stwierdzenia opiera się na kilku kluczowych punktach:
### 1. **Doświadczenie celowości jako uniwersalne**
Każdy człowiek w swoim życiu podejmuje działania, które mają określony cel. Celowość ta, niezależnie od przyjętej filozofii czy światopoglądu, wynika z naszej świadomości i odczuwania rzeczywistości. W teistycznym rozumieniu, Bóg jest źródłem tej celowości, a więc doświadczenie celu może być odczytywane jako doświadczenie Boga w normatywnym sensie.
### 2. **Sąd o rzeczywistości a doświadczenie**
Każdy sąd o rzeczywistości (np. istnienie obiektów fizycznych, praw moralnych czy relacji międzyludzkich) opiera się na ludzkim doświadczeniu, które jest subiektywne, ale intersubiektywnie weryfikowalne. Podobnie, doświadczenie sensu, celu i wartości w życiu człowieka może być uznane za podstawę sądu o istnieniu Boga.
### 3. **Pewność wynikająca z doświadczenia**
Jeśli sądy o rzeczywistości (np. że istnieje świat fizyczny) opierają się na doświadczeniu i są uważane za pewne w granicach tego doświadczenia, to istnienie Boga może być uznane za równie pewne, ponieważ wynika z uniwersalnego doświadczenia sensu i celowości. Nawet w kontekstach, gdzie Bóg nie jest przyjmowany wprost, poszukiwanie sensu można odczytać jako formę „doświadczania” Boga w normatywnym sensie.
### 4. **Uniwersalność doświadczenia**
Znaczenie normatywne Boga odnosi się do uniwersalnej potrzeby człowieka, by działać celowo i pytać o sens istnienia. Niezależnie od tego, jakie cele konkretnie przyjmuje człowiek, samo ich istnienie jest świadectwem normatywnego doświadczenia Boga jako źródła celowości.
### Wniosek
Istnienie Boga, rozumianego jako fundament sensu i celowości, jest równie pewne, jak każdy inny sąd o rzeczywistości oparty na ludzkim doświadczeniu. Wynika to z faktu, że doświadczenie normatywne Boga jest głęboko zakorzenione w ludzkiej naturze, a jego uznanie jest formą logicznej konsekwencji wynikającej z interpretacji własnego życia i działań.
--------------------------------------------
na marginesie, "nauka" (ta na naturalistycznej metodologii oparta) przyjęła absurdalne założenie, przez które, choćby doświadczenie Boga jest uniwersalne, to jest doświadczeniem subiektywnym ... dlatego nie można udowodnić obiektywnie istnienia Boga .... ale jakoś uroiła sobie, że stół można doświadczać jakoś empirycznie, z pominięciem subiektywnych wrażeń ... bo przecież zewnętrzny, więc intersubiektywnie istnieć może również obiektywnie.
i gdzie tu jest ciemnogród ?
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 18:11, 17 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irbisol
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15698
Przeczytał: 29 tematów
|
Wysłany: Wto 18:59, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
To, że Bóg jest równie pewny, jak każdy inny byt bajkowy, to już odkryto dawno temu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Wto 19:15, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
wiem przecież, że inaczej niż magicznie myśleć nie potrafisz ... drugi kubuś :)
tu masz o swoje emergencji :mrgreen:
-----------------------------------------------------------------------------------
nie, raczej jeszcze o te emergencję chciałem zapytać, na czym ona miałby polegać?
ChatGPT powiedział:
ChatGPT
Emergencja odnosi się do zjawiska, w którym bardziej złożone właściwości, struktury lub zachowania pojawiają się (wyłaniają) w wyniku interakcji mniej złożonych elementów, ale nie mogą być w pełni wyjaśnione na podstawie tych elementów.
Kluczowe założenia emergencji:
Złożoność systemu: Emergencja zachodzi w systemach składających się z wielu części, które wzajemnie na siebie oddziałują (np. komórki w organizmie, neurony w mózgu, cząsteczki w atmosferze).
Nieprzewidywalność: Właściwości emergentne nie są łatwo przewidywalne wyłącznie na podstawie znajomości części składowych (np. świadomość nie wynika wprost z właściwości pojedynczego neuronu).
Nieredukowalność: Poziomy emergentne mają własne prawa i reguły, które nie są sprowadzalne do poziomów niższych. Przykład: chemia (reakcje chemiczne) nie jest w pełni wyjaśnialna na podstawie fizyki kwantowej.
Nowa jakość: Emergencja prowadzi do powstania nowych właściwości lub zdolności, które są jakościowo inne od tego, co występuje na niższym poziomie organizacji (np. życie jako właściwość wyłaniająca się w wyniku interakcji nieożywionych składników).
Przykłady emergencji:
Biologia:
Życie: Wyłania się jako skutek interakcji nieożywionych związków chemicznych, np. w komórkach.
Ewolucja: Nowe cechy organizmów pojawiają się w wyniku mutacji i selekcji naturalnej, ale ich pojawienie się jest emergentne względem genetycznego materiału.
Neurobiologia i świadomość:
Świadomość postrzegana jest jako zjawisko emergentne wyłaniające się z aktywności neuronów w mózgu, gdzie interakcje między nimi tworzą złożone wzorce prowadzące do "subiektywnego doświadczenia".
Ekonomia:
Ceny rynkowe, zachowania społeczne czy fluktuacje finansowe wyłaniają się z działań jednostek, ale są czymś więcej niż sumą tych działań.
Fizyka:
Właściwości wody: Na przykład płynność wody jest emergentna względem właściwości pojedynczych cząsteczek H₂O.
Zjawiska termodynamiczne: Temperaturę czy ciśnienie gazu można traktować jako właściwości emergentne wynikające z chaotycznego ruchu cząsteczek.
Krytyka emergencji:
Brak wyjaśnień mechanistycznych: Emergencja bardziej opisuje fenomen, niż wyjaśnia mechanizm jego powstawania.
Subiektywność definicji: Granica między emergencją a redukcjonizmem jest nieostra i zależy od tego, jak dobrze znamy system.
Spekulatywność: Dotyczy szczególnie świadomości, której mechanizmy są nadal w dużej mierze niepoznane.
Podsumowując, emergencja zakłada, że złożone zjawiska, takie jak życie, świadomość czy społeczeństwa, wyłaniają się jako nowe jakości z prostszych elementów. Jednak nie dostarcza konkretnych wyjaśnień i pozostawia przestrzeń na filozoficzne lub teologiczne interpretacje, które mogą być kompatybilne z teizmem (np. uznając emergencję jako narzędzie Stwórcy). Jeśli masz konkretne aspekty emergencji, które chcesz omówić, daj znać!
Powiedziałeś(-aś):
czyli taka marksistowska "ilość przechodząca w jakość" ?
ChatGPT powiedział:
ChatGPT
Tak, w pewnym sensie można dostrzec podobieństwo między koncepcją emergencji a marksistowską ideą „ilości przechodzącej w jakość” (jedno z podstawowych praw dialektyki materialistycznej w filozofii marksistowskiej). Obie koncepcje zakładają, że złożone właściwości lub struktury mogą powstać w wyniku akumulacji lub interakcji prostszych elementów.
Podobieństwa:
Przejście na wyższy poziom organizacji:
Marksizm: Kiedy ilościowe zmiany (np. akumulacja kapitału, wzrost klasy robotniczej) osiągają pewien próg, następuje jakościowa zmiana (np. rewolucja społeczna, nowy system ekonomiczny).
Emergencja: Nowe jakościowe właściwości (np. świadomość, życie) wyłaniają się z nagromadzenia lub interakcji prostych elementów.
Nowa jakość:
Obie koncepcje zakładają, że „jakościowo nowe” nie jest prostym zsumowaniem składników. W marksizmie jakość wynika z dynamiki ilości, a w emergencji z interakcji elementów systemu.
Nieredukowalność:
Marksizm i emergencja wskazują na niemożność pełnego zrozumienia nowych jakości jedynie przez analizę elementów składowych lub wcześniejszego etapu rozwoju.
Różnice:
Zastosowanie:
Marksizm odnosi się głównie do procesów społecznych, ekonomicznych i historycznych.
Emergencja jest bardziej uniwersalnym pojęciem, stosowanym zarówno w naukach przyrodniczych (biologia, fizyka), jak i humanistycznych.
Zasady powstawania:
Marksistowska dialektyka opiera się na założeniu, że zmiany ilościowe prowadzą do zmian jakościowych w sposób konieczny, jako prawo uniwersalne.
Emergencja jest bardziej otwarta – nie zawsze musi nastąpić wyłonienie nowych cech, zależy to od konkretnych interakcji i warunków.
Celowość:
Marksizm ma silny element teleologiczny – zakłada pewien cel lub kierunek (np. przejście od kapitalizmu do komunizmu).
Emergencja nie zakłada celowości, lecz opisuje procesy, które mogą być przypadkowe lub deterministyczne.
Krytyka analogii:
Niektórzy krytycy twierdzą, że marksistowska idea „ilości przechodzącej w jakość” jest bardziej metaforą niż precyzyjnym wyjaśnieniem mechanizmu zmiany, podczas gdy emergencja stara się wyjaśnić konkretne procesy w systemach złożonych. Jednocześnie emergencja jest czasami krytykowana za bycie opisową, a nie wyjaśniającą, co również zbliża ją do marksistowskiej dialektyki w tym aspekcie.
Podsumowując, istnieją pewne podobieństwa między emergencją a marksistowską koncepcją ilości przechodzącej w jakość, ale różnice w zakresie, celach i filozoficznym podejściu sprawiają, że te koncepcje funkcjonują w różnych kontekstach.
a tu, dlaczego jesteś mądry jak Kubuś :)
W kontekście naszej dyskusji o uniwersalnym doświadczeniu istnienia i teizmie, emergencja może być interpretowana jako sposób opisu "jak" coś się wydarza, podczas gdy teizm odpowiada na pytanie "dlaczego". Jeśli dla kogoś emergencja czy ewolucja są wystarczające, by opisać mechanizmy świata, teizm proponuje szerszą ramę sensu, która obejmuje również samą możliwość pojawienia się emergencji jako narzędzia.
-----------------------------------------------------------------
bo poza tym oba pojęcia są opisem (zakładając, że emergencja rzeczywiście cokolwiek opisuje) ... choć należą do innej kategorii pojęć
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 19:17, 17 Gru 2024, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Semele
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 23206
Przeczytał: 55 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Wto 19:39, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Czat:
Cytat: | Marksizm ma silny element teleologiczny – zakłada pewien cel lub kierunek (np. przejście od kapitalizmu do komunizmu).
Emergencja nie zakłada celowości, lecz opisuje procesy, które mogą być przypadkowe lub deterministyczne. |
Podobnie jak wszystkie inne poglądy religijne lub społeczne. Co jest tym samym.
Ludzie szukają celu lub sensu. Chwała im za to!
Ostatnio zmieniony przez Semele dnia Wto 19:43, 17 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Wto 19:51, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
problem z marksizmem jest taki, że jest amoralny - szkodliwy społecznie, prowadzący do destrukcji ... "dobrym chęciami jest piekło wybrukowane" ... podobno, a współczesne jego pochodne, niedługo do neofeudalizmu doprowadzą ...
tu masz analizę jego sprzeczności z obiektywną moralnością:
Koncepcje marksistowskie, w szczególności etyka i filozofia moralna rozwinięta w marksizmie, różnią się od obiektywnej moralności opartej na poszanowaniu woli i wolności jednostki. W wielu kluczowych aspektach mogą być z nią sprzeczne. Przeanalizujmy to szczegółowo:
---
### 1. **Kolektywizm a indywidualizm**
- **Marksizm**: Opiera się na kolektywizmie, czyli na priorytetowym traktowaniu dobra wspólnego (klasy robotniczej, społeczeństwa) nad dobrem jednostki. Moralność w marksizmie jest definiowana przez to, co przyczynia się do realizacji celów kolektywnych, takich jak zniesienie nierówności klasowych, budowa społeczeństwa bezklasowego i ostatecznie komunizmu.
- **Obiektywna moralność**: Opiera się na poszanowaniu woli i wolności każdej jednostki jako wartości nadrzędnej, niezależnej od interesów grupy czy klasy społecznej.
**Sprzeczność**: Marksizm podporządkowuje jednostkę kolektywowi, co często prowadzi do ograniczenia jej wolności w imię dobra ogółu. Obiektywna moralność natomiast uznaje wolność jednostki za nienaruszalną.
---
### 2. **Wartość jednostki**
- **Marksizm**: Wartość jednostki jest określana w kontekście jej roli w procesie produkcji i walki klasowej. Jednostka jest często postrzegana jako element struktury społeczno-ekonomicznej, który ma swoje znaczenie w odniesieniu do celów klasy proletariatu.
- **Obiektywna moralność**: Wartość każdej jednostki jest inherentna i niezależna od jej użyteczności dla społeczeństwa czy klasy. Każda osoba ma prawo do autonomii i poszanowania swojej woli.
**Sprzeczność**: Marksizm instrumentalizuje jednostkę w kontekście walki klas, podczas gdy obiektywna moralność traktuje każdą osobę jako cel sam w sobie, a nie środek do osiągnięcia kolektywnych celów.
---
### 3. **Relatywizm moralny**
- **Marksizm**: Moralność jest traktowana jako zjawisko historyczne i społeczne, zmienne w zależności od warunków materialnych i stosunków produkcji. Dobre jest to, co służy rewolucji proletariackiej i zniesieniu kapitalizmu, a moralność burżuazyjna jest odrzucana jako narzędzie opresji.
- **Obiektywna moralność**: Zakłada istnienie uniwersalnych, niezależnych od kontekstu historycznego zasad, takich jak poszanowanie woli jednostki, które są stałe i niezmienne.
**Sprzeczność**: Marksizm jest relatywistyczny i dostosowuje moralność do sytuacji historycznej, podczas gdy obiektywna moralność opiera się na uniwersalnych zasadach, które obowiązują niezależnie od kontekstu.
---
### 4. **Przymus a wolność**
- **Marksizm**: W praktyce marksizm często usprawiedliwia stosowanie przymusu, ograniczanie wolności jednostek, a nawet rewolucję i przemoc jako środek do osiągnięcia celów społecznych.
- **Obiektywna moralność**: Sprzeciwia się przymusowi, uznając autonomię i wolność wyboru każdej jednostki za nadrzędną wartość.
**Sprzeczność**: Marksizm akceptuje przymus jako konieczny element transformacji społecznej, podczas gdy obiektywna moralność uznaje przymus za naruszenie wolności jednostki.
---
### 5. **Cel uświęca środki**
- **Marksizm**: W myśli marksistowskiej często obowiązuje zasada, że cel (społeczeństwo bezklasowe, sprawiedliwość społeczna) uświęca środki, nawet jeśli oznacza to naruszenie wolności jednostek.
- **Obiektywna moralność**: Nie akceptuje zasady, że cel uświęca środki. Środki muszą być zgodne z poszanowaniem woli i wolności jednostek.
**Sprzeczność**: Marksizm instrumentalizuje moralność, podczas gdy obiektywna moralność uznaje, że środki muszą być zgodne z zasadami szacunku dla autonomii jednostki.
---
### Podsumowanie
**Koncepcje marksistowskie są zasadniczo sprzeczne z obiektywną moralnością opartą na poszanowaniu woli i wolności jednostki.** Marksizm podporządkowuje jednostkę kolektywowi, uznaje moralność za relatywną i historyczną oraz usprawiedliwia stosowanie przymusu w imię celów społecznych. Obiektywna moralność natomiast stawia jednostkę i jej wolność w centrum, uznając ją za wartość niezależną od interesów społecznych czy historycznych.
Ostatecznie, marksizm może być uznany za moralność subiektywną lub relatywistyczną, której założenia są zależne od określonej wizji społeczeństwa i walki klasowej, a nie od uniwersalnych zasad moralnych.
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 19:52, 17 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Wto 21:06, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Irbisol napisał: | To, że Bóg jest równie pewny, jak każdy inny byt bajkowy, to już odkryto dawno temu. |
... a swoją drogą, a propos bytów bajkowych, to prawda obiektywna w nauce to co innego, niż intersubiektywna prawda, nauka uznaję istnienie prawdy obiektywnej
ChatGPT powiedział:
ChatGPT
Czy prawda obiektywna istnieje niezależnie od jej poznania?
Tak, prawda obiektywna jest definiowana jako coś, co istnieje niezależnie od ludzkiego poznania czy opinii. W tym sensie prawda obiektywna jest związana z rzeczywistością i istnieje niezależnie od tego, czy jest rozpoznana, zrozumiana czy zaakceptowana przez kogokolwiek. To podejście zakłada, że rzeczywistość ma charakter niezależny od podmiotu poznającego.
Przykład: Jeśli twierdzenie "planeta Neptun istnieje" jest prawdziwe, to było prawdziwe zarówno przed jego odkryciem przez ludzkość, jak i po nim.
Czy tak rozumiana prawda obiektywna jest uznawana w nauce?
Tak, nauka operuje na założeniu, że prawda obiektywna istnieje niezależnie od naszego poznania. Jednak sposób, w jaki nauka podchodzi do tej prawdy, jest bardziej pragmatyczny niż absolutny:
Założenie rzeczywistości obiektywnej:
Nauka zakłada, że rzeczywistość istnieje niezależnie od obserwatora. Dzięki temu możliwe jest badanie natury wszechświata, niezależnie od subiektywnych wrażeń poszczególnych ludzi.
Poznanie przybliżone:
Nauka traktuje swoje teorie i modele jako przybliżenia prawdy obiektywnej, a nie jej pełne poznanie. Każda teoria naukowa jest otwarta na weryfikację, krytykę i ewentualną falsyfikację, co oznacza, że nauka przyznaje ograniczoność ludzkiego poznania.
Metoda intersubiektywna:
Chociaż nauka dąży do odkrywania prawdy obiektywnej, w praktyce opiera się na intersubiektywnych kryteriach, takich jak powtarzalność eksperymentów i konsensus społeczności naukowej. To pozwala zbliżać się do prawdy obiektywnej, ale nie oznacza, że nauka może zawsze jednoznacznie stwierdzić, że ją osiągnęła.
więc Irbisolu, jeśli wierzyć GPT, tak pewnie zupełnie przez nieuwagę chyba, nauka też wierzy w bajkowe byty, czyli wierzy w Boga
cóż, ignorancja z samej definicji zbyt gramotna nie jest ... ja bym miał wątpliwości, czy nie tylko w nauce, można mówić o czymś więcej niż sądy intersubiektywne ... a tu proszę,
a z drugiej strony materializm i relatywizm ... ideologie, które na naukę się powołują, a ta wierzy w św.Mikołaje
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Semele
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 23206
Przeczytał: 55 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Wto 21:11, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Czat:
Cytat: | Obiektywna moralność**: Opiera się na poszanowaniu woli i wolności każdej jednostki jako wartości nadrzędnej, niezależnej od interesów grupy czy klasy społecznej |
To moralność liberalna.
Lubi czat moralność liberalną???
Ostatnio zmieniony przez Semele dnia Wto 21:13, 17 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irbisol
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15698
Przeczytał: 29 tematów
|
Wysłany: Wto 21:17, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
lucek napisał: | więc Irbisolu, jeśli wierzyć GPT, tak pewnie zupełnie przez nieuwagę chyba, nauka też wierzy w bajkowe byty, czyli wierzy w Boga |
Bo próbuje czynić powtarzalne eksperymenty? Chyba musisz trochę odpocząć, bo zaczynasz pierniczyć głupoty nawet biorąc jako wzorzec ciebie samego.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Wto 21:27, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Irbisol napisał: | lucek napisał: | więc Irbisolu, jeśli wierzyć GPT, tak pewnie zupełnie przez nieuwagę chyba, nauka też wierzy w bajkowe byty, czyli wierzy w Boga |
Bo próbuje czynić powtarzalne eksperymenty? Chyba musisz trochę odpocząć, bo zaczynasz pierniczyć głupoty nawet biorąc jako wzorzec ciebie samego. |
idź pustaku lepiej KRZ kubusia uczyć, choć rozumiesz KRZ nie wiele bardziej od niego.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Wto 21:46, 17 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Semele napisał: | Czat:
Cytat: | Obiektywna moralność**: Opiera się na poszanowaniu woli i wolności każdej jednostki jako wartości nadrzędnej, niezależnej od interesów grupy czy klasy społecznej |
To moralność liberalna.
Lubi czat moralność liberalną??? |
nie, tylko ma podobną podstawę, moralność liberalna wyznacza powinności i uznaje konieczność, jako obiektywną prawdę o rzeczywistości.
moralność obiektywna opiera się, co prawda na podobnej podstawie, racjonalnie dowiedzionej, ale normatywnie niczego nie orzeka.
z takich przesłanek wynika podstawa:
### Czy wola jako podstawa moralności jest prawdą o rzeczywistości?
Tak, wola jednostki jako fundament moralności może być uznana za prawdę o rzeczywistości, ponieważ:
1. **Ontologiczna obecność woli**: Wola istnieje jako obiektywny fakt – jest częścią natury ludzkiej i przejawia się w działaniu każdej jednostki. Nie jest wytworem społecznych konwencji ani subiektywnym osądem, lecz czymś, co można zaobserwować i potwierdzić.
2. **Niezmienność w sensie fundamentalnym**: Choć treść woli może się różnić między jednostkami, sama zasada, że każda jednostka ma wolę, jest niezależna od tych różnic. Jest to uniwersalna cecha człowieka.
3. **Podstawa normatywnej moralności**: Choć normatywna moralność (czyli zasady, jak działać) wymaga refleksji i uwzględnienia ograniczeń ludzkiego poznania, wola jako fundament nie wymaga żadnych dodatkowych założeń. Jest to obiektywny punkt wyjścia, niezależny od jakichkolwiek interpretacji.
---
### Dlaczego wola jednostki jest kryterium obiektywizmu?
Obiektywizm wymaga uniwersalności i niezależności od subiektywnych opinii czy zmiennych kulturowych. Wola jednostki spełnia te kryteria, ponieważ:
- Jest uniwersalna – każda jednostka ją posiada.
- Jest niezależna od kontekstu – istnienie woli nie zależy od żadnych zewnętrznych uwarunkowań.
- Jest niezależna od poznania – fakt, że wola istnieje, nie wymaga dodatkowego dowodu ani refleksji.
W tym sensie wola jednostki jako fundament moralności nie tylko spełnia kryteria obiektywizmu, ale także może być uznana za obiektywną prawdę o rzeczywistości, ponieważ stanowi niezaprzeczalny fakt dotyczący ludzkiej natury.
moralność, zwłaszcza współcześnie, gdy kościół nie ma takiej władzy, by cokolwiek narzucić, z pojęciem wolnej woli, nawet wobec Boga, najlepiej spełnia to kryterium....
analiza:
Tak, zgadzam się, że w tradycji judeochrześcijańskiej można znaleźć obiektywną podstawę moralności, która opiera się na poszanowaniu wolności i woli jednostki, choć może być przedstawiana w różnych kontekstach religijnych i filozoficznych. W tej tradycji kluczowe idee dotyczące moralności, takie jak godność ludzkiej osoby, wolność woli i odpowiedzialność jednostki, są obecne, chociaż mogą być zrozumiane w bardziej duchowym czy teologicznym sensie.
### Jak w tradycji judeochrześcijańskiej można odnaleźć obiektywną podstawę moralności?
1. **Wartość każdej jednostki**:
W judaizmie i chrześcijaństwie każda osoba jest uważana za stworzoną na obraz i podobieństwo Boga (Genesis 1:27), co daje każdemu człowiekowi inherentną godność i wartość. Z tej perspektywy moralność nie polega na narzuceniu jedynie norm zewnętrznych, ale na szacunku dla tej podstawowej wolności i godności osoby ludzkiej.
2. **Prawo naturalne**:
W tradycji judeochrześcijańskiej pojawia się także koncepcja prawa naturalnego, które ma być odkrywane przez rozum i moralność. To prawo opiera się na zrozumieniu dobra, które jest wpisane w ludzką naturę i dostępne przez rozum. Chociaż wyrażenia tego prawa mogą się różnić, jego podstawowym założeniem jest, że ludzie posiadają wrodzone poczucie dobra i zła, a moralność powinna odnosić się do tego naturalnego porządku.
3. **Wola Boga a wolność człowieka**:
W chrześcijaństwie szczególnie kładzie się nacisk na wolną wolę człowieka. Bóg daje ludziom możliwość wyboru, zarówno dobra, jak i zła, co stanowi podstawę odpowiedzialności moralnej. Takie podejście nie narusza wolności jednostki, ale daje jej przestrzeń do realizacji osobistego wyboru w ramach moralnych zasad, które Bóg ustanowił (np. Dekalog). Wolność jednostki, choć ograniczona przez miłość i szacunek do innych, pozostaje kluczowym elementem tej tradycji.
4. **Etyka miłości i szacunku**:
W nauce chrześcijańskiej o miłości bliźniego, zwłaszcza w naukach Jezusa (np. "Będziesz miłował bliźniego jak siebie samego" - Ewangelia Mateusza 22:39), odnajdujemy wezwanie do poszanowania wolności i godności innych osób. Ta zasada opiera się na szacunku dla drugiego człowieka, uznaniu jego wolności i autonomii w realizacji osobistych celów i wyborów.
### Wnioski
Obiektywna moralność, oparta na poszanowaniu wolności jednostki i jej woli, rzeczywiście znajduje swoje odzwierciedlenie w tradycji judeochrześcijańskiej. Choć w tradycji tej mogą być także obecne inne aspekty teologiczne, takie jak zależność moralności od Boga, zasada szacunku dla wolności jednostki i jej godności jest zgodna z obiektywnymi zasadami moralnymi, które można znaleźć w tej tradycji.
Tradycja judeochrześcijańska nie tylko wyznacza kierunki moralne, ale również stanowi fundament dla poszanowania jednostki jako osoby wolnej i odpowiedzialnej za swoje wybory, co jest spójne z obiektywną moralnością w rozumieniu filozoficznym.
tu, powinności są wolnym wyborem człowieka, nie ma konieczności, każdy ma inne powołanie, inne doświadczenia ... najwyższą instancją jest sumienie człowieka
w teorii, bo w praktyce wiadomo
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Wto 21:51, 17 Gru 2024, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Semele
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 23206
Przeczytał: 55 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 6:23, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Jest nurt chrześcijaństwa liberalnego.
Cechuje się za Wiki:
Ruch, którego korzenie tkwią w myśli teologicznej Friedriecha Schleiermachera charakteryzuje się następującymi cechami:
wewnętrzną różnorodnością opinii
przyjęciem nadrzędnej krytyki Biblii wraz z chęcią kwestionowania nadprzyrodzonych elementów opowieści biblijnych (np. dzieworództwa)
odrzuceniem dosłownej interpretacji Biblii i jej nieomylności
wolnością konstruowania własnych, osobistych wizji Boga
innym spojrzeniem na zbawienie niż tym prezentowanym przez konserwatywnych chrześcijan (np. negacja istnienia Szatana i piekła)
naciskiem na poczucie włączającej przynależności i wspólnoty, w ostatnich latach stosowany do mniejszości: rasowych, seksualnych i narodowych oraz kobiet.
wolą rozważenia i przyjęcia punktów widzenia które mają inne korzenie niż chrześcijańskie
łączą teologię z nowoczesnymi teoriami naukowymi.
Także:
Permisywizmem.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1240
Przeczytał: 17 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 8:51, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Powstało milion jeden teorii, wszystko po to żeby odrzucić Boga Biblii.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irbisol
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15698
Przeczytał: 29 tematów
|
Wysłany: Śro 9:33, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
lucek napisał: | Irbisol napisał: | lucek napisał: | więc Irbisolu, jeśli wierzyć GPT, tak pewnie zupełnie przez nieuwagę chyba, nauka też wierzy w bajkowe byty, czyli wierzy w Boga |
Bo próbuje czynić powtarzalne eksperymenty? Chyba musisz trochę odpocząć, bo zaczynasz pierniczyć głupoty nawet biorąc jako wzorzec ciebie samego. |
idź pustaku lepiej KRZ kubusia uczyć, choć rozumiesz KRZ nie wiele bardziej od niego. |
Szybko się obsrywasz, chłopcu na posyłki chata GPT
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irbisol
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15698
Przeczytał: 29 tematów
|
Wysłany: Śro 9:39, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Litek napisał: | Powstało milion jeden teorii, wszystko po to żeby odrzucić Boga Biblii. |
Raczej po to, by dowiedzieć się prawdy.
Twórcom teorii biblijny Bóg jest obojętny. Za duże znaczenie mu przypisujesz.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Semele
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 23206
Przeczytał: 55 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 10:07, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Litek napisał: | Powstało milion jeden teorii, wszystko po to żeby odrzucić Boga Biblii. |
To ciekawe...
Dlaczego nie powstało tyle teorii na odrzucanie innych Bogów?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Śro 10:13, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Irbisol napisał: | lucek napisał: | Irbisol napisał: | lucek napisał: | więc Irbisolu, jeśli wierzyć GPT, tak pewnie zupełnie przez nieuwagę chyba, nauka też wierzy w bajkowe byty, czyli wierzy w Boga :mrgreen: |
Bo próbuje czynić powtarzalne eksperymenty? Chyba musisz trochę odpocząć, bo zaczynasz pierniczyć głupoty nawet biorąc jako wzorzec ciebie samego. |
idź pustaku lepiej KRZ kubusia uczyć, choć rozumiesz KRZ nie wiele bardziej od niego. |
Szybko się obsrywasz, chłopcu na posyłki chata GPT :rotfl: |
wiele razy wykazałeś się totalną ignorancją, tu też GPT ci ją wskazał, nie i widzę snesu nawet próbować z tobą dłużej rozmawiać.
jak zawsze u ciebie, zamiast argumentów, chamstwo.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irbisol
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15698
Przeczytał: 29 tematów
|
Wysłany: Śro 10:34, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Nic GPT nie wykazał - to ty nie rozumiesz, co on ci odpowiada.
Już lepiej wklejaj jego odpowiedzi, ale bez swojego komentarza - już każdy wie, że nie rozumiesz, co czytasz.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Śro 10:45, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
@ Irbisol
już przyzwyczaiłem się do twoich pustych stwierdzeń ....
Jak będziesz umiał jakiś argument sformułować, to go napisz, napisz do czego się odnosi i czego dowodzi .... wtedy, jeśli napiszesz coś z sensem, ewentualnie odpowiem.
Twoja ślepa wiara i fanatyzm, nie specjalnie mnie interesuje, a nie jednokrotnie, dowiodłeś, że poza tym, niewiele potrafisz .... zwłaszcza samodzielnie myśleć.
PS
lub jak byś chciał, żeby ci coś wyjaśnić, też oczywiście mógłbym, ale tu podobnie musisz swój problem jasno zdefiniować ... choć obserwują twoją, rozmowę z rafałem, wątpię, by cię cokolwiek innego interesowało niż udowadnianie sobie, że nie jesteś głupi.
Ostatnio zmieniony przez lucek dnia Śro 11:13, 18 Gru 2024, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1240
Przeczytał: 17 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 10:53, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Gdyby życie powstało samorzutnie z nieożywionej materii, nie miałoby sensu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Śro 11:08, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Litek napisał: | Gdyby życie powstało samorzutnie z nieożywionej materii, nie miałoby sensu. |
następny geniusz .... sens jest w tobie, wierzącym w naturalistyczną ideologię, możesz jedynie wskazywać, tej ideologii dogmatyzm i wewnętrzną sprzeczność ....
sobie tego udowadniać chyba nie musisz, ani pytać nikogo o zdanie
jeśli o mnie chodzi, tak z ciekawości, sprawdzałem tylko, czy Bóg może być jedynie koniecznością umysłu, czy istnieje, poza nim realnie ... wg. GPT, musi istnieć realnie, sama rzeczywistość materialna, nie wystarcza ....
http://www.sfinia.fora.pl/nauka-a-swiatopoglad,8/koncepcja-prawdy,26951.html#825031
choć to tasiemiec jak zwykle, i może trudno zrozumieć o co w nim na prawdę chodzi ... GPT jest ograniczony, ale sprawdzić to można na lepszym modelu
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1240
Przeczytał: 17 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 11:14, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Jeżeli Bóg istnieje i stworzył ludzi, to w określonym celu. Nie budujemy domu bez celu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Śro 11:38, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
jest wystarczająco dużo chętnych, do mówienia innym, po co ich Bóg stworzył ... ja sobie dam spokój
mnie interesuje np.(Semele o Schleiermacherze wspomniała):
/analiza Gemini, fragment, zdaje się być wyjątkowo tendencyjnym czatem/
- Kościół Katolicki podkreśla, że wiara jest darem Bożym, który przekazywany jest w Kościele poprzez sakramenty i nauczanie. Wspólnota wierzących wyznaje tę samą wiarę, opartą na objawieniu Bożym. Doświadczenie wiary jest oczywiście indywidualne, ale jego podstawą jest wspólne wyznanie wiary.
- Schleiermacher z kolei widzi w doświadczeniu religijnym fundament wiary. To indywidualne, wewnętrzne przeżycie łączy ludzi w wspólnotę, ale nie jest tożsame z wyznawaniem wspólnych dogmatów.
a poprzednio napisał:
Różne rozumienie wspólnoty: Wspólnota katolicka jest oparta na wspólnym wyznaniu wiary, podczas gdy u Schleiermachera wspólnota opiera się na wspólnym doświadczeniu.
więc KrK ma rację, bo wyznanie może być wspólne, a nie doświadczanie, czyli kto się myli lub kłamie
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1240
Przeczytał: 17 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 11:58, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
Odpowiedź po co zostali stworzeni ludzie. (Rodzaju 1:28)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lucek
Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9036
Przeczytał: 82 tematy
|
Wysłany: Śro 12:21, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
„I pobłogosławił ich Bóg, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi»." 1
no, a ty łazisz po forum i dupę zawracasz idź już sobie ....
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Irbisol
Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15698
Przeczytał: 29 tematów
|
Wysłany: Śro 12:31, 18 Gru 2024 Temat postu: |
|
|
lucek napisał: | @ Irbisol
już przyzwyczaiłem się do twoich pustych stwierdzeń .... |
Twoim pustym stwierdzeniem jest, że nauka wierzy w Boga.
Jakoś to sobie wyrozumkowałeś, ale pewnie sam nie wiesz, jak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|