|
ŚFiNiA ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 14:37, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Mój drogi, może tobie jakiś cytat coś rozwiał. Natomiast ja widzę tylko to, co napisałem: cytujesz wersety wyrwane z kontekstu oraz fragmenty jakichś opracowań bez związku, nie sięgnąłeś do źródeł, a nawet nie przeczytałeś starannie tego, napisał twój oponent (bo nawet nie odpisujesz na temat).
Nie wiem, czemu ma w twoim wyobrażeniu służyć ta rozmowa. Dla mnie była ona przez pewien czas motywacją do tego, żeby przypomnieć sobie to i owo, poszperać w suttach, dowiedzieć się czegoś nowego.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Nie 16:35, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:08, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 18:00, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Nie odpisałeś na nic, ograniczałeś się do podawania swoich przekonań jako Prawdy Absolutnej, krytykę (łącznie z cytatami z pism) ignorowałeś. Na SN 3.66 też nie zareagowałeś; w dyskusji SN 3.66 pojawiło się tylko jako komentarz, że SN 3.169 jest w praktyce skrótem tej sutty. A komentarz ten dodałem dlatego, że ROZSZERZYŁEM tłumaczenie SN 3.169 o fragment, który w Kanonie Pali brzmi ...pe... (co znaczy itd) i który można cofa właśnie do zakończenia Anattalakkhaṇasuttaṃ.
Czego się nauczyłem? Na przykład, jak znajdować w tekście miejsce, do którego donosi się za pomocą oznaczenia takiego, jak chociażby SN 4.400. Pamiętam, że kiedyś doprowadzało mnie to do szału (bo oczywiście związek tego z numerami przypisywanym suttom jest, delikatnie mówiąc, powierzchowny).
Chcesz podważać moje zarzuty? Bardzo to pozytywne. Ale czy chodzi ci o to, żeby ktoś kompletnie niezorientowany odniósł wrażenie, że masz rację, czy raczej o to, żeby sprawdzić to na swoje własne potrzeby, a może o to, żeby przy okazji i mnie przekonać?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Nie 18:47, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:08, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 19:14, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Chyba nie czytasz tego, na co odpowiadasz, skoro utrzymujesz, że twoje odpowiedzi popierasz cytatami. Mają się one bowiem NIJAK do tego, na co podobno odpowiadasz. A jeśli nawet mają się jakoś, to nie starasz się dodać wyjaśnienia zawierającego ten związek.
Tak, oskarżam cię o nihilizm i pokazuję, że jest to taki nihilizm, od jakiego odcinał się Budda. Czy mam rację, czy nie, to może być sprawa otwarta - ale ty zamiast się bronić rzeczowo, sprowadzasz rzecz do gołosłownych zarzutów natury w zasadzie osobistej (w sumie: "wuju, ty durniu, manipulancie i ignorancie").
Ładnie, że zwracałeś się "wyżej". Siedzi gdzieś przy tobie Budda? Nawiasem mówiąc, historia z samobójstwem, do której odniosłem cię w sąsiednim wątku (ta z Vin 3.68-71) też mówi o tym, co zdarzyło się, gdy mnisi zwrócili się "wyżej". Nie ona jedna. Może poczytasz?
Ostatnio zmieniony przez wujzboj dnia Nie 19:16, 13 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Nie 20:00, 13 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:08, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 0:46, 14 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Barah napisał: | A to jest pies ? |
Ano. Bo przypominam ci po raz trzeci MMK 22:10-11 i moją wobec tego odpowiedź na WSZELKIE argumenty za pomocą takich wersetów (nb, Ozdoba Sutr Mahajany ma ponad dwadzieścia rozdziałów i jeśli z niej cytujesz, to naprawdę wypada podać konkretne współrzędne):
W jaki sposób pusty Tathagata da się konwencjonalnie zrozumieć przez to, co jest puste? Nie mów: pusty. Nie mów: nie-pusty. Nie mów: pusty i nie-pusty. Nie mów: ani pusty ani nie pusty. Nie mów tak, bo takich wyrażeń używa się tylko w celu konwencjonalnego rozumienia. [MMK 22:10-11]
Przypomnę ci też, co z tego wynika dla naszej dyskusji (a jeśli z czymś się nie zgodzisz, to proszę odnieś się konkretnie do kontrowersyjnego miejsca i skomentuj je starannie).
Otóż ten schemat "X, nie-X, X i nie-X, ani X ani nie-X" stosuje Nagarjuna z upodobaniem (a cytuję werset, gdzie X=pustka, bo w ten sposób ilustruję fakt, że Nagarjuna używał go także do tego ekstremalnego przypadku; o X=atta jest, nawiasem mówiąc, werset z Siedemdziesięciu Wersetów następujący dokładnie po jednym z tych, które dopiero co zacytowałeś). Pierwsze dwa "wzory" (X, nie-X) odpowiadają klasycznym twierdzeniom używanym na co dzień. Dwa pozostałe "wzory" (X i nie-X, ani X ani nie-X) odpowiadają pewnym technikom używanym przez myślicieli buddyjskich w celu zobrazowania istoty rzeczywistości. Nagarjunie nie chodzi tutaj, rzecz jasna, żeby nie formułować takich twierdzeń ani nie używać takich technik; używane one są regularnie w piśmiennictwie buddyjskim przed i po Nagarjunie. Chodzi mu po prostu o to, żeby nie traktować ich jako wyniku ostatecznego, bo wynikiem ostatecznym jest doświadczenie, a ono NIE da się oddać za pomocą gadania, nawet najsprawniejszego. Zapoznaj się proszę z całą Vigraha-vyavartani, z której cytowałeś słowa "nie mam poglądów" i zobacz, z czym polemizuje (przedstawia to w części pierwszej) i w jaki sposób to robi. Ma to sens tylko i wyłącznie, jeśli uznać, że chodzi mu o to, co zaznaczyłem powyżej na niebiesko. Wtedy jego stanowisko i cała wynikająca stąd filozofia staje się spójna i sensowna. Wtedy i tylko wtedy.
Jeśli chcesz więc dyskutować sens doktryny anatta, to nie możesz w tym celu używać wyrażeń takich, jak "istnienie ostatecznie 'tylko umysłu' jest negowane". Zajrzyj może do źródeł (a nie do komentarzy - słowa Nagarjuny to komentarze):
Siedząc przy boku Buddy, król zapytał:
- O Czcigodny, powiada się "nie ja, nie ja" (anattā, anattā). Ale co to "nie ja"?
- Forma (rūpa), królu, to z pewnością nie ja. Odczuwanie (vedanā) to nie ja. Postrzeganie (saññā) to nie ja. Dążenia (saṅkhārā) to nie ja. Świadomość (viññāṇa) to nie ja. Zobaczywszy to, mnichu, doświadczony uczeń odwraca się od formy, od odczuwania (itd). Na skutek tego odwrócenia się, staje się mu to wszystko po prostu obojętne. Poprzez tę obojętność jego umysł zostaje uwolniony. Kiedy zostaje uwolniony, pojawia się wiedza: "uwolniony!". Uczeń teraz rozumie: "Zniszczone są narodziny, święta przemiana dokonała się, praca zakończona, nic już nie pozostaje". To do niego dociera. [SN 3.196 PTS, co jest w praktyce skróconym powtórzeniem SN 3.66 PTS]
Zadaniem filozofa (teologia!) buddyjskiego jest ubranie tego wszystkiego w jakieś szaty umożliwiające wyjście z tym w tłum (także w tłum filozofów). Stąd wszelkie wygibasy starające się w przyswajalny i w miarę niefałszujący sposób obejść fakt, że "ja" nie jest żadnym pojęciem w klasycznym słowa tego znaczeniu (mój wygibas brzmi tutaj: "ja" jest tym, co łączy wszystko). Natomiast anatta polega po prostu na tym, co powyżej: to jest METODA, a nie teza ontologiczna. Nie przedstawiaj mi więc jej jako tezy ontologicznej, bo to jest sprzeczne z intencją tekstów, które w tym celu cytujesz.
Kto idzie we właściwym kierunku, ten z czasem sam dowie się, co o co chodzi z tym "ja". Budda nie odpowiadał na to pytanie, a wiele wieków po nim Nagarjuna rozmył (ukształtowaną w międzyczasie) odpowiedź do stanu, w którym jest ona PUSTA, chociaż ukierunkowuje. I taka PUSTA powinna ona być, bo nie w słowach i teoriach tkwi istota buddyzmu, lecz w doświadczeniu.
Barah napisał: | Podaj mi cytat, w którym Budda odcina się od sunjaty |
A czy ja mówię, że się odcina? Ja mówię, że sunyata nie jest tym, za co ją przedstawiasz. I nie twierdzę nawet, że jestem pewien, że nie wiesz, czym ona jest. Twierdzę, że z tego, w jaki sposób reagujesz na to, co piszę, można wnioskować, że uważasz ją za coś, co jest nihilistyczne i sprzeczne z duchem zawartym w najważniejszych pismach buddyjskich. Ale być może jest to po prostu sposób, jaki wybrałeś na wypowiadanie swoich myśli. I przy tym widocznie z góry założyłeś, że muszę nie wiedzieć, o czym mówię; pewno dlatego nie zwracasz szczególnej uwagi na to, co piszę i jeśli już odpowiadasz, to pospiesznie i w efekcie bez większego związku...
PS. BARDZO proszę, żebyś starannie podawał źródła cytatów. Jeśli cytujesz z sutr, podawaj numery i notację, jakiej używasz, albo linki do tłumaczeń (jeżeli znalazłeś je w sieci - to jest oczywiście najwygodniejsze dla każdego). Jeśli cytujesz z książek, podawaj autorów.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Pon 6:42, 14 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:08, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 10:25, 14 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Tu przecież tkwi całe nieporozumienie. To, co wytłuściłeś. odnosi się do POJĘCIA. "Kosmiczne ja" NIE jest pojęciem. Jest doświadczeniem.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Pon 11:22, 14 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:07, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 0:14, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Barah napisał: | Na jakiej podstawie odbiesz doświadczeniu naturę siunjaty? |
Nie rozumiem pytania.
Stwierdzenie "pustości doświadczenia" jest stwierdzeniem faktu, że z samych doświadczeń różnicujących, czyli przeciwstawiających coś czemuś, nie da się zbudować żadnego kompletnego obrazu. Także nie da się z nich zbudować doświadczającego. Doświadczający rozumiany całościowo nie jest niczemu przeciwstawiony. Tymczasem wszelkie pojęcia, którymi się na co dzień posługujemy, buduje się na bazie przeciwstawień, i w efekcie za pomocą takich pojęć da się opisać tylko doświadczenia różnicujące. Jeśli więc zbudujemy z takich doświadczeń doświadczającego, to uzyskamy pojęcie "ja" oparte na przeciwstawieniach. Nazwanie doświadczającego i doświadczeń pustymi jest w tej sytuacji sprytną konstrukcją językową, trafiającą jednym strzałem w dwa cele:
1. Przekazana została ocena mówiąca, że tak określone "ja" i odczucia nie są niczym specjalnie istotnym.
2. Ponieważ użyte tutaj pojęcie "pustki" jest również zbudowane na bazie przeciwstawień, także i ono jest "puste", jak i "pusta" jest pustość doświadczającego i doświadczeń. W efekcie podkreślona jest konieczność oparcia się na takim doświadczeniu, które nie różnicuje. Ono jest zarówno puste jak i niepuste, jest tylko puste, jest tylko niepuste, i nie jest ani puste, ani niepuste, a przy tym każda z tych czterech możliwych kombinacji jest nieadekwatna - wszystko to dlatego, że różnicujące pojęcia, w tym "pustka", są nadają się do opisu tego, co nie jest różnicujące.
Tak więc ani nie odbieram doświadczeniu natury siunjaty, ani ją doświadczeniu odbieram .
Barah napisał: | Twoje "kosmiczne ja" jest nonempty więc nie może istnieć. No chyba, że jest puste i przez to zależne ? |
Czy już wiesz, jak odpowiem na pytanie, czy moje "kosmiczne ja" jest puste czy niepuste?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Sob 9:38, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:07, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 12:33, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Jaka znów dialektyka? I nie pojmuję, jak możesz nie zauważyć, że "just as we cannot find water in mirages" jest dokładnie tym, o czym piszę.
Chociaż nie, pojmuję: przyczyna jest ta sama, jak od początku. Trąbi o tym Budda, trąbi o tym Nagarjuna. Mówiąc o "ja", o doświadczeniu, o doświadczającym, o pustce, o czymkolwiek, musimy używać pojęć (różnicujących), bo niczym innym niż pojęciami (różnicującymi) nie mówi się. Ale są to pojęcia zupełnie nieadekwatne do tego, co mają opisywać. Dlatego też zbiory sutr są kilometrowej długości, a każda z nich powtarza, zaprzecza, potwierdza, unika, wiruje wokół. I dlatego można je tak naprawdę wyrzucić do kosza, bo kto chce poznać buddyzm czytając je, ten pójdzie w maliny. Potrzebne są one jedynie jako zaczyn, zachęta do samodzielnego zbierania doświadczeń. Można więc gawędzić na ten temat latami i wciąż być tak samo daleko, jak na początku. Niektórzy potrzebowali całego długiego życia, żeby dostrzec, w czym rzecz. Inni potrzebowali chwili. W sumie to kwestia "przypadku", odpowiedniego impulsu, który nakieruje we właściwą stronę, a który wcale nie z pism ani od mistrza duchowego pochodzi.
W dzisiejszych czasach jest jednak nieco łatwiej mówić o tym wszystkim, niż było kiedyś. Te dwa tysiące lat rozwoju cywilizacji i myśli ludzkiej nie są bez znaczenia. Szczególnie ostatnie wieki pozwoliły rozpoznać wiele problemów związanych z teorią poznania. A buddyzm to tak naprawdę właśnie teoria poznania. Osadzona co prawda w pewnym kontekście światopoglądowym, ten pełni jednak rolę co najwyżej drugorzędną.
OK. Faktycznie, jeśli nie zamierzasz specjalnie przeglądać się temu, co piszę, dalsza rozmowa na ten temat nie ma sensu. Nie sądzę, abyś poznał mój punkt widzenia; twoje komentarze świadczą raczej o czymś przeciwnym. W każdym razie dziękuję za podziękowanie.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Sob 14:24, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:07, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 16:59, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Niczego nie da się usunąć z domeny poglądów, poza jednym: poza sobą samym.
Barahu, każdy tekst jest "sprytną konstrukcją językową". Madhyamaka też.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Sob 17:44, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:07, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 17:52, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
To też jest gra słów, Barahu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Sob 18:01, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:07, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 21:45, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
O to właśnie chodzi.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Sob 22:33, 19 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:06, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 0:07, 20 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Nie do końca. Tak rozumiane "ja" nie istnieje w sensie, w jakim istnieje to, co nazywam świadomością ("ja", "istnieję", samoświadomość) i co jest tym, na co wskazują praktyka i teoria buddyzmu. Natomiast istnieje takie esencjonalne "ja" w codziennym, potocznym znaczeniu słowa "istnienie". To w sumie są jednak dość trywialne stwierdzenia i mam nadzieję, że nie będziemy musieli się nad nimi więcej rozwodzić. O ile nie będziesz ich negował, o tyle nie będę miał powodu, aby zarzucać ci nihilizm. Którego ani buddyzmowi w ogólności ani MMK w szczególności wcale nie zarzucam.
Ciekawa jest natomiast różnica pomiędzy podejściem buddyjskim a podejściem moim czy podejściem hinduskim. Różnice te są na poziomie spekulacji, a nie na poziomie (nieróżnicującego) doświadczenia. Ale to tym najwcześniej jutro, bo dziś trzeba spać.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Nie 9:06, 20 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:06, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 5 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 16:16, 20 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Z kim teraz dyskutujesz? Przeczytaj proszę jeszcze raz parę ostatnich postów i dopiero wtedy napisz swój - jeśli w ogóle jeszcze jest tu coś do pisania.
Możemy natomiast porozmawiać o różnicy pomiędzy buddyzmem a podejściem moim czy hinduistycznym. W tym celu jednak musisz zrozumieć przynajmniej pierwszy akapit mojego poprzedniego postu. Bo po raz kolejny twoja odpowiedź była zupełnie nie na temat. Chociaż przez parę ostatnich postów można było odnosić wrażenie, że poruszamy się po kursie zbieżnym.
Ostatnio zmieniony przez wujzboj dnia Nie 16:20, 20 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barah/konto usunięte
Usunięcie na własną prośbę
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 1654
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Konto usunięte na prośbę użytkownika. Patrz: przycisk WWW
|
Wysłany: Nie 16:57, 20 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
[usunięto]
-Barah
Ostatnio zmieniony przez Barah/konto usunięte dnia Pią 18:06, 15 Kwi 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wujzboj
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: znad Odry Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 17:39, 20 Mar 2011 Temat postu: |
|
|
Barah napisał: | W buddyzmie nie ma esencjonalnego "ja", w żadnym znaczeniu. Istnieje ono na poziomie konwencjonalnym, jako iluzja. |
Czy ty w ogóle czytasz to, co ja piszę?
Ostatnio zmieniony przez wujzboj dnia Nie 17:41, 20 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|