Semele
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 23104
Przeczytał: 95 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Czw 21:54, 09 Kwi 2020 Temat postu: myśli wuja o światopoglądzie |
|
|
Przypomnijmy też, że scjentyzm polega nie tyle na dążeniu do rozwoju nauki, medycyny i technologii, lecz na traktowaniu takiej działalności jako wyczerpującej sens ludzkiego życia.
[link widoczny dla zalogowanych]
W sumie, wuizm jest konsekwentnie racjonalistyczny i realistyczny, ponieważ powstaje przy pomocy metodologii naukowej (jego definicja prawdy opiera sie na pragmatyzmie) i domaga się pełnej zgodności z rozumem i z danymi zmysłowymi, afirmując nauki przyrodnicze. Jest to również światopogląd konsekwentnie agnostyczny, ponieważ buduje na konsekwentnie stosowanej wiedzy o niemożliwości odróżnienia prawdy absolutnej od tego, co za prawdę absolutną się w praktyce uznaje. Niekonsekwentnie agnostyczne światopoglądy ograniczają wnioski wypływające z tej wiedzy wyłącznie do odpowiedzi na pytanie o istnienie Boga, natomiast zapominają o analogicznych wnioskach dotyczących odpowiedzi na pytanie o istnienie w ogóle czegokolwiek konkretnego - na przykład istnienie „świata bez Boga”, istnienie materii lub wręcz istnienie innych ludzi. Jako konsekwentny agnostycyzm, wuizm nie jest w pod żadnym względem ani nihilistyczny, ani solipsystyczny, ani z konieczności scjentystyczny, ani z konieczności indyferentny religijnie. Chociaż do pomyślenia jest wuistyczna odmiana scjentyzmu, nihilizmu czy solipsyzmu, to ostatecznym efektem mojego wuizmu jest dla mnie wiara w Boga, będącego wszechmocną miłoscią; jestem katolikiem i okreslam się jako konsekwentny agnostyk-teista
Wspomnieliśmy też dla porządku o tym, jak się ma konsekwentny agnostycyzm do kwestii istnienia Boga. Przede wszystkim, konsekwentny agnostyk wie, że tak samo nie jest w stanie ocenić prawdziwości twierdzenia „Bóg istnieje”, jak nie jest w stanie ocenić prawdziwości twierdzenia „istnieje świat bez Boga”, „istnieje materia”, „istnieje duch”, lub „poza mną istnieją inne świadome siebie istoty”. Konkretny kształt przyjętej wiary zależy od kryteriów wyboru i od hierarchii ważności, jakie on uznaje.
|
|