|
ŚFiNiA ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
anbo
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 6492
Przeczytał: 7 tematów
|
Wysłany: Pon 14:24, 12 Cze 2023 Temat postu: Demokryt i Budda |
|
|
Demokryt i Budda
Tezie teistycznych apologetów, że cała etyka powstała dzięki ludziom wierzącym w Boga i na bazie wierzeń religijnych zaprzeczają starożytni Grecy i buddyzm. Ale najpierw wrócę do rzekomej wyższości etyki teistycznej, którą to wyższość argumentuje się tak, że ta etyka pochodzi od Boga, więc jest obiektywna, co przynajmniej w większym stopniu chroni ludzi przed samowolnymi decyzjami co jest dobre a co złe, Po pierwsze nie chroni, co doskonale pokazuje historia ludzkości i życie codzienne. Po drugie nie jest obiektywna ponieważ moralność, etyka powiązana z religią ewoluują wraz z wierzeniami i wyobrażeniami Boga, do tego tzw. boskie prawa są zawsze interpretowane, nie są więc ani stałe, ani obiektywne. Po trzecie nie jest to żadna przewaga ponieważ powoduje (a w zasadzie powodowałby), że nie można by odejść od praw złych, szkodliwych, czasami wręcz głupich z dzisiejszego punktu widzenia. Boski autorytet jest korzystny, gdy coś jest dobre, ale nie wszystko co religie głoszą jest dobre.
W V w. p.n.e. filozofowie greccy zmienili obiekt swoich zainteresowań z przyrody na człowieka, teraz głównym problemem ich dociekań stało się to kim jest człowiek i jak powinien postępować. Jednym z filozofów, który się tym zajął był Demokryt z Abdery.
Demokryt (460 p.n.e. - 370 p.n.e.) był twórcą pierwszego systemu etycznego. Zalecenia moralne w tym systemie miały prowadzić do szczęśliwego życia, ale jednocześnie do życia dobrego i mądrego. Najważniejsze były dla niego prawość i mądrość; pochwalał wytrwałość, wstrzemięźliwość i opanowanie. Zalecał umiarkowanie w zażywaniu przyjemności, ale dążenie do przyjemności było dla niego ważne. Jednocześnie uważał, że lepiej jest doznawać krzywdy niż ją wyrządzać (setki lat przed Jezusem). Odrzucał pogląd o nadprzyrodzonym pochodzeniu etyki. Jak na swoje czasy był bardzo nowatorski w wielu kwestiach, którymi się zajmował. Uważał na przykład, że ludzie kiedyś byli bardziej prymitywni, zwierzęcy, brutalni, ale współpracując wypracowali lepsze, skuteczniejsze sposoby współżycia. Oprócz tego głosił tez monizm materialistyczny i determinizm (zjawiska wyjaśniał przyczynami materialnymi, mechanicznymi).
Buddyjska etyka – zacznijmy od tego, że jest naturalistyczna, tzn. w buddyzmie etyka nie ma pochodzenia boskiego. Moralność ma w buddyzmie duże znaczenie, największy nacisk kładzie się na niestosowanie przemocy, w skrócie tę etykę można określić jako „nie rób co tobie niemiłe”, gdyż etykę buddyjską cechuje empatia. Jednocześnie zauważa się potrzebę dostosowania wartości do realiów, w których się żyje.
Pięć podstawowych wskazań w buddyzmie (opis skrótowy):
1. Nie odbierać życia;
2. Nie brać tego, co nie jest dane;
3. Zobowiązanie do właściwego zachowania seksualnego;
4. Powstrzymywanie się od fałszywej mowy;
5. Powstrzymywania się od używek (alkohole itp.)
Za twórcą etyki buddyjskiej jak i całego buddyzmu uważa się Buddę (Siddhartha Gautama urodzony około 560 p.n.e.) .
Źródła:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Możesz odpowiadać w tematach Możesz zmieniać swoje posty Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|