Forum ŚFiNiA Strona Główna ŚFiNiA
ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Sens ponownego hipotetycznego objawienia.
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Apologia kontra krytyka teizmu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Katolikus




Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 2681
Przeczytał: 80 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:00, 09 Sty 2022    Temat postu:

Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Kolejny wers zaprzecza poprzedniemu.


Jaki wers jakiemu? Konkretnie wytłumacz, co i gdzie widzisz.

Ja go nie potępię. Nie przyszedłem bowiem po to, aby świat potępić, ale by świat zbawić.

vs

Kto Mną gardzi i nie przyjmuje słów moich, ten ma swego sędziego: słowo, które wygłosiłem, ono to będzie go sądzić w dniu ostatecznym.


Nie widzę tu żadnego "zaprzeczenia".

Irbisol napisał:
Cytat:
Bo po pierwsze musiał przyjść Jezus, aby odkupić całą upadłą ludzkość - bez tego (tak jak ja to rozumiem) zbawienie nie ma w ogóle racji bytu..

Bo?
Tak, wiem, proste pytanie. I takie są najgorsze.

Bo w jakiś sposób Jego poświęcenie wyrywa nas z ucisku grzechu, zła i śmierci.
N.T. Wright w jednej ze swoich książek pisze:
"[Na krzyżu] królestwo Boże zatriumfowało nad królestwami tego świata, odmawiając udziału w ich spirali agresji. [Na krzyżu Jezus] okazał miłość swoim wrogom, nadstawił drugi policzek, poszedł drugą milę."
Jezus niepoddając się sposobowi myślenia i funkcjonowania tego świata, dowiódł (w praktyce, a nie wyłącznie coś tylko deklarując, tak jak ty to masz w sposobności, gdy polemizujesz np. z Michałem :)) wartości, które niejako tworzą "alternatywne królestwo", które przemienia każdego kto się na nie otworzy.

Zdaję sobie sprawę, że to tylko mały element wpisujący się w całą układankę zbawczej misji Jezusa, ale jakże fascynujący. :)


Ostatnio zmieniony przez Katolikus dnia Nie 22:00, 09 Sty 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
TS7




Dołączył: 29 Wrz 2021
Posty: 487
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 0:36, 10 Sty 2022    Temat postu:

Pomocne fragmenty?
Warto czytać uważnie.
Pomocniczo pogrubienia i podkreślenia.

1. Do Nieba nie wchodzisz sobie na "uniknąłem wiedzy/wiary"?:

Apokalipsa 21
8 A dla tchórzów, niewiernych, obmierzłych, zabójców, rozpustników, guślarzy, bałwochwalców i wszelkich kłamców:
udział w jeziorze gorejącym ogniem i siarką.
To jest śmierć druga».
(...)
27 A nic nieczystego do niego nie wejdzie
ani ten, co popełnia ohydę i kłamstwo,
lecz tylko zapisani w księdze życia Baranka.

2. Co się dzieje "w stanie Czyśćca"?

Pomyśl o Życiu człowieka "po narodzinach", przed Piekłem/Niebem jako jednym fragmencie.

Życie Doczesne + Czyściec Pośmiertny = Żyściec

Każda osoba, która nie ma trafić do Piekła zrealizuje w czasie Żyśćca wszystkie wymagania potrzebne do trafienia do Nieba?

Część tych wymagań może być spełniona jeszcze na Ziemi?

Załóżmy, że:
50% wymagań spełnione jest w Życiu Doczesny
50% wymagań spełnione jest w Czyśćcu Pośmiertnym

Spytać można: Dlaczego nie wszystko nie każdy (Wniebowzięcie Maryji?) w Życiu Doczesnym?

Może dlatego, że jest jakiś Plan Zbawienia, który jest policzony na daną długość Życia Doczesnego danej osoby? To co nie zdążyła załatwić w trakcie Życia Doczesnego załatwi w Czyśćcu Pośmiertnym?

1 Jan 1
Jeżeli wyznajemy nasze grzechy,
[Bóg] jako wierny i sprawiedliwy
odpuści je nam
i oczyści nas z wszelkiej nieprawości.

3. Fragmenty połączone ST + NT

STARY TESTAMENT
Izajasz 6
9 I rzekł [mi]:
«Idź i mów do tego ludu:
Słuchajcie pilnie, lecz bez zrozumienia,
patrzcie uważnie, lecz bez rozeznania!
10 Zatwardź serce tego ludu,
znieczul jego uszy,
zaślep jego oczy,
iżby oczami nie widział
ani uszami nie słyszał,
i serce jego by nie pojęło,
żeby się nie nawrócił
i nie był uzdrowiony».

11 Wtedy zapytałem: «Jak długo, Panie?»
On odrzekł:
(...)

NOWY TESTAMENT
Mateusz 13
10 Przystąpili do Niego uczniowie i zapytali: «Dlaczego w przypowieściach mówisz do nich?»
11 On im odpowiedział: «Wam dano poznać tajemnice królestwa niebieskiego, im zaś nie dano.
12 Bo kto ma, temu będzie dodane, i nadmiar mieć będzie; kto zaś nie ma, temu zabiorą również to, co ma.
13 Dlatego mówię do nich w przypowieściach, że otwartymi oczami nie widzą i otwartymi uszami nie słyszą ani nie rozumieją.
14 Tak spełnia się na nich przepowiednia Izajasza:
Słuchać będziecie, a nie zrozumiecie,
patrzeć będziecie, a nie zobaczycie.
15 Bo stwardniało serce tego ludu,
ich uszy stępiały i oczy swe zamknęli,
żeby oczami nie widzieli ani uszami nie słyszeli,
ani swym sercem nie rozumieli: i nie nawrócili się, abym ich uzdrowił.


Dwa powyższe, różnica na podkreśleniu?
Umyślne zaślepienie, aby Jezus uzdrowił?

4.

STARY TESTAMENT
Izajasz 53
4 Lecz On się obarczył naszym cierpieniem,
On dźwigał nasze boleści,

a myśmy Go za skazańca uznali,
chłostanego przez Boga i zdeptanego.
5 Lecz On był przebity za nasze grzechy,
zdruzgotany za nasze winy.
Spadła Nań chłosta zbawienna dla nas,
a w Jego ranach jest nasze zdrowie.

6 Wszyscyśmy pobłądzili jak owce,
każdy z nas się obrócił ku własnej drodze,
a Pan zwalił na Niego
winy nas wszystkich.

7 Dręczono Go, lecz sam się dał gnębić,
nawet nie otworzył ust swoich.
Jak baranek na rzeź prowadzony,
jak owca niema wobec strzygących ją,
tak On nie otworzył ust swoich.
8 Po udręce i sądzie został usunięty;
a kto się przejmuje Jego losem?
Tak! Zgładzono Go z krainy żyjących;
za grzechy mego ludu został zbity na śmierć.
9 Grób Mu wyznaczono między bezbożnymi,
i w śmierci swej był [na równi] z bogaczem,
chociaż nikomu nie wyrządził krzywdy
i w Jego ustach kłamstwo nie postało.
10 Spodobało się Panu zmiażdżyć Go cierpieniem.
Jeśli On wyda swe życie na ofiarę za grzechy,

ujrzy potomstwo, dni swe przedłuży,
a wola Pańska spełni się przez Niego.
11 Po udrękach swej duszy,
ujrzy światło i nim się nasyci.
Zacny mój Sługa usprawiedliwi wielu,
ich nieprawości On sam dźwigać będzie.

12 Dlatego w nagrodę przydzielę Mu tłumy,
i posiądzie możnych jako zdobycz,
za to, że Siebie na śmierć ofiarował
i policzony został pomiędzy przestępców.
A On poniósł grzechy wielu,
i oręduje za przestępcami.


Jan 1
9 Była światłość prawdziwa,
która oświeca każdego człowieka,
gdy na świat przychodzi.

Jan 16
33 To wam powiedziałem, abyście pokój we Mnie mieli. Na świecie doznacie ucisku, ale miejcie odwagę: Jam zwyciężył świat».

Jan 18
37 Piłat zatem powiedział do Niego: «A więc jesteś królem?» Odpowiedział Jezus: «Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu».

Rzymian 11
25 Nie chcę jednak, bracia, pozostawiać was w nieświadomości co do tej tajemnicy - byście o sobie nie mieli zbyt wysokiego mniemania - że zatwardziałość dotknęła tylko część Izraela aż do czasu, gdy wejdzie [do Kościoła] pełnia pogan.
26 I tak cały Izrael będzie zbawiony, jak to jest napisane: Przyjdzie z Syjonu wybawiciel, odwróci nieprawości od Jakuba.
27 I to będzie moje z nimi przymierze, gdy zgładzę ich grzechy.
28 Co prawdą - gdy chodzi o Ewangelię - są oni nieprzyjaciółmi [Boga] ze względu na wasze dobro; gdy jednak chodzi o wybranie, są oni - ze względu na przodków - przedmiotem miłości.
29 Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne.
30 Podobnie bowiem jak wy niegdyś byliście nieposłuszni Bogu, teraz zaś
z powodu ich nieposłuszeństwa dostąpiliście miłosierdzia,
31 tak i oni stali się teraz nieposłuszni z powodu okazanego wam miłosierdzia, aby i sami mogli dostąpić miłosierdzia.
32 Albowiem Bóg poddał wszystkich nieposłuszeństwu, aby wszystkim okazać swe miłosierdzie.

33 O głębokości bogactw, mądrości i wiedzy Boga! Jakże niezbadane są Jego wyroki i nie do wyśledzenia Jego drogi!
34 Kto bowiem poznał myśl Pana, albo kto był Jego doradcą?
35 Lub kto Go pierwszy obdarował, aby nawzajem otrzymać odpłatę?

Hebrajczyków 9
9 To zaś jest obrazem czasu teraźniejszego, a składa się w nim dary i ofiary, nie mogące jednak udoskonalić w sumieniu tego, który spełnia służbę Bożą.
10 Są to tylko przepisy tyczące się ciała, nałożone do czasu naprawy, a [polegają] jedynie na pokarmach, napojach i różnych obmyciach.
11 Ale Chrystus, zjawiwszy się jako arcykapłan dóbr przyszłych, przez wyższy i doskonalszy, i nie ręką - to jest nie na tym świecie - uczyniony przybytek,
12 ani nie przez krew kozłów i cielców, lecz przez własną krew wszedł raz na zawsze do Miejsca Świętego, zdobywszy wieczne odkupienie.
13 Jeśli bowiem krew kozłów i cielców oraz popiół z krowy, którymi skrapia się zanieczyszczonych, sprawiają oczyszczenie ciała,
14 to o ile bardziej krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego złożył Bogu samego siebie jako nieskalaną ofiarę, oczyści wasze sumienia z martwych uczynków, abyście służyć mogli Bogu żywemu.
15 I dlatego jest pośrednikiem Nowego Przymierza, ażeby przez śmierć, poniesioną dla odkupienia przestępstw, popełnionych za pierwszego przymierza, ci, którzy są wezwani do wiecznego dziedzictwa, dostąpili spełnienia obietnicy.
16 Gdzie bowiem jest testament, tam musi ponieść śmierć ten, który sporządza testament.
17 Testament bowiem po śmierci nabiera mocy, nie ma zaś znaczenia, gdy żyje ten, który sporządził testament.


5.

Jan 17
11 Już nie jestem na świecie, ale oni są jeszcze na świecie, a Ja idę do Ciebie. Ojcze Święty, zachowaj ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś, aby tak jak My stanowili jedno.
(...)
17 Uświęć ich w prawdzie. Słowo Twoje jest prawdą.
18 Jak Ty Mnie posłałeś na świat, tak i Ja ich na świat posłałem.
19 A za nich Ja poświęcam w ofierze samego siebie, aby i oni byli uświęceni w prawdzie.

Prośba za przyszły Kościół

20 Nie tylko za nimi proszę, ale i za tymi, którzy dzięki ich słowu będą wierzyć we Mnie;
21 aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał.
22 I także chwałę, którą Mi dałeś, przekazałem im, aby stanowili jedno, tak jak My jedno stanowimy.
23 Ja w nich, a Ty we Mnie! Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał i żeś Ty ich umiłował tak, jak Mnie umiłowałeś.


POTRZEBNA JEST JEDNOŚĆ?

1 Koryntian 15
26 Jako ostatni wróg, zostanie pokonana śmierć.
27 Wszystko bowiem rzucił pod stopy Jego. Kiedy się mówi, że wszystko jest poddane, znaczy to, że z wyjątkiem Tego, który mu wszystko poddał.
28 A gdy już wszystko zostanie Mu poddane, wtedy i sam Syn zostanie poddany Temu, który Synowi poddał wszystko, aby Bóg był wszystkim we wszystkich.

6. W Niebie ludzie mają być przemienieni? To nie jest jak "załapać się na pociąg wszystko jedno jak, a w pociągu to już cokolwiek"? Tylko musisz spełniać pewne cechy aby bytować w Niebie, a nie tylko się do Niego dostać?

7. Może ma to związek z tym by ludzie się nie wywyższali?

Rzymian 3
25 Jego to ustanowił Bóg narzędziem przebłagania przez wiarę mocą Jego krwi. Chciał przez to okazać, że sprawiedliwość Jego względem grzechów popełnionych dawniej - za dni cierpliwości Bożej - wyrażała się
26 w odpuszczaniu ich
po to, by ujawnić w obecnym czasie Jego sprawiedliwość, i [aby pokazać], że On sam jest sprawiedliwy i usprawiedliwia każdego, który wierzy w Jezusa.
27 Gdzież więc podstawa do chlubienia się? Została uchylona! Przez jakie prawo? Czy przez prawo uczynków? Nie, przez prawo wiary.
28 Sądzimy bowiem, że człowiek osiąga usprawiedliwienie przez wiarę, niezależnie od pełnienia nakazów Prawa.
29 Bo czyż Bóg jest Bogiem jedynie Żydów? Czy nie również i pogan? Zapewne również i pogan.
30 Przecież jeden jest tylko Bóg, który usprawiedliwia obrzezanego dzięki wierze, a nieobrzezanego - przez wiarę.
31 Czy więc przez wiarę obalamy Prawo? Żadną miarą! Tylko Prawo właściwie ustawiamy.

Jeżeli człowiek mógłby się sam Zbawić to byłaby to jego zasługa i mógłby się wywyższać?
Zabrałby to wywyższanie do Nieba?
Wywyższając się poniżałby innych?
A w Niebie nie ma miejsca na pychę i poniżanie?

Efezjan 2
8 Łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga:
nie z uczynków, aby się nikt nie chlubił.

Mateusz 23
11 Największy z was niech będzie waszym sługą.
12 Kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony.

Ktoś zbawiony Łaską nie może się wywyższać?

Gałatów 5
1 Ku wolności wyswobodził nas Chrystus. A zatem trwajcie w niej i nie poddawajcie się na nowo pod jarzmo niewoli!
(...)
4 Zerwaliście więzy z Chrystusem; wszyscy, którzy szukacie usprawiedliwienia w Prawie, wypadliście z łaski. 5 My zaś z pomocą Ducha, na zasadzie wiary wyczekujemy spodziewanej sprawiedliwości.
6 Albowiem w Chrystusie Jezusie ani obrzezanie, ani jego brak nie mają żadnego znaczenia, tylko wiara, która działa przez miłość.

Izajasz 2
11 Wyniosłe oczy człowieka się ukorzą
i duma ludzka będzie poniżona.
Sam tylko Pan się wywyższy
dnia owego.
12 Albowiem dzień Pana Zastępów nadejdzie
przeciw wszystkim pysznym i nadętym
i przeciw wszystkim hardym, by się ukorzyli,

13 przeciw wszystkim cedrom Libanu,
wysoko się wzbijającym,
i przeciw wszystkim dębom Baszanu,
14 przeciw wszystkim górom niebotycznym
i przeciw wszystkim pagórkom wyniosłym,
15 przeciw każdej wieży strzelistej
i przeciw wszystkim murom obronnym,
16 przeciw wszystkim okrętom Tarszisz
i przeciw wszystkim statkom zbytkownym.
17 Wtedy pycha człowieka będzie poniżona,
a upokorzona ludzka wyniosłość.
Sam tylko Pan się wywyższy
dnia owego,

18 posągi zaś bożków całkowicie znikną.

Pycha jest kluczem do zrozumienia wielu rzeczy?

Mateusz 23
38 Oto wasz dom zostanie wam pusty.
39 Albowiem powiadam wam: Nie ujrzycie Mnie odtąd, aż powiecie: Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie».

Apokalipsa 22
16 Ja, Jezus, posłałem mojego anioła,
by wam zaświadczyć o tym, co dotyczy Kościołów.
Jam jest Odrośl i Potomstwo Dawida,
Gwiazda świecąca, poranna».
17 A Duch i Oblubienica mówią:
«Przyjdź!»
A kto słyszy, niech powie:
«Przyjdź!»
I kto odczuwa pragnienie, niech przyjdzie,
kto chce, niech wody życia darmo zaczerpnie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Irbisol




Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15381
Przeczytał: 29 tematów


PostWysłany: Pon 13:07, 10 Sty 2022    Temat postu:

Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Kolejny wers zaprzecza poprzedniemu.

Jaki wers jakiemu? Konkretnie wytłumacz, co i gdzie widzisz.
Ja go nie potępię. Nie przyszedłem bowiem po to, aby świat potępić, ale by świat zbawić. 
vs
Kto Mną gardzi i nie przyjmuje słów moich, ten ma swego sędziego: słowo, które wygłosiłem, ono to będzie go sądzić w dniu ostatecznym.

Nie widzę tu żadnego "zaprzeczenia".

Nie potępi, ale jego słowo będzie sądzić w dniu ostatecznym.

Cytat:
Irbisol napisał:
Cytat:
Bo po pierwsze musiał przyjść Jezus, aby odkupić całą upadłą ludzkość - bez tego (tak jak ja to rozumiem) zbawienie nie ma w ogóle racji bytu..
Bo?Tak, wiem, proste pytanie. I takie są najgorsze.
Bo w jakiś sposób Jego poświęcenie wyrywa nas z ucisku grzechu, zła i śmierci.

Zdajesz sobie sprawę, że odpowiedziałeś masłem maślanym?
Zapytałem o działanie mechanizmu, a ty odpowiedziałeś, że jakoś to działa właśnie tak a nie inaczej.

Co tam sobie dowodził na krzyżu, to jedno - ale dlaczego bez tego poświęcenia nie było zbawienia? Nie dało się?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Katolikus




Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 2681
Przeczytał: 80 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 0:01, 01 Lut 2022    Temat postu:

Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Kolejny wers zaprzecza poprzedniemu.

Jaki wers jakiemu? Konkretnie wytłumacz, co i gdzie widzisz.
Ja go nie potępię. Nie przyszedłem bowiem po to, aby świat potępić, ale by świat zbawić. 
vs
Kto Mną gardzi i nie przyjmuje słów moich, ten ma swego sędziego: słowo, które wygłosiłem, ono to będzie go sądzić w dniu ostatecznym.

Nie widzę tu żadnego "zaprzeczenia".

Nie potępi, ale jego słowo będzie sądzić w dniu ostatecznym.

A jesteś wstanie wykazać, że "sądzić" to to samo, co "potępić"?

Cytat:
Cytat:
Irbisol napisał:
Cytat:
Bo po pierwsze musiał przyjść Jezus,
aby odkupić całą upadłą ludzkość - bez tego (tak jak ja to rozumiem) zbawienie nie ma w ogóle racji bytu..
Bo?Tak, wiem, proste pytanie. I takie są najgorsze.
Bo w jakiś sposób Jego poświęcenie wyrywa nas z ucisku grzechu, zła i śmierci.

Zdajesz sobie sprawę, że odpowiedziałeś masłem maślanym?
Zapytałem o działanie mechanizmu, a ty odpowiedziałeś, że jakoś to działa właśnie tak a nie inaczej.

Co tam sobie dowodził na krzyżu, to jedno - ale dlaczego bez tego poświęcenia nie było zbawienia? Nie dało się?


Napisałeś tylko "Bo?", skąd ja miałem wiedzieć, że ty w ten sposób pytasz się o "działanie mechanizmu"? Poza tym pełne zrozumienie odkupienia jest raczej dla nas zagadką, ale bibliści prowadzą pewne rozważania na podstawie objawienia. Dla przykładu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Irbisol




Dołączył: 06 Gru 2005
Posty: 15381
Przeczytał: 29 tematów


PostWysłany: Śro 12:45, 02 Lut 2022    Temat postu:

Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Kolejny wers zaprzecza poprzedniemu.

Jaki wers jakiemu? Konkretnie wytłumacz, co i gdzie widzisz.
Ja go nie potępię. Nie przyszedłem bowiem po to, aby świat potępić, ale by świat zbawić. 
vs
Kto Mną gardzi i nie przyjmuje słów moich, ten ma swego sędziego: słowo, które wygłosiłem, ono to będzie go sądzić w dniu ostatecznym.

Nie widzę tu żadnego "zaprzeczenia".

Nie potępi, ale jego słowo będzie sądzić w dniu ostatecznym.

A jesteś wstanie wykazać, że "sądzić" to to samo, co "potępić"?

Sądzenie może dać 2 wyniki.

Cytat:
Cytat:
Cytat:
Irbisol napisał:
Cytat:
Bo po pierwsze musiał przyjść Jezus,
aby odkupić całą upadłą ludzkość - bez tego (tak jak ja to rozumiem) zbawienie nie ma w ogóle racji bytu..
Bo?Tak, wiem, proste pytanie. I takie są najgorsze.
Bo w jakiś sposób Jego poświęcenie wyrywa nas z ucisku grzechu, zła i śmierci.

Zdajesz sobie sprawę, że odpowiedziałeś masłem maślanym?
Zapytałem o działanie mechanizmu, a ty odpowiedziałeś, że jakoś to działa właśnie tak a nie inaczej.

Co tam sobie dowodził na krzyżu, to jedno - ale dlaczego bez tego poświęcenia nie było zbawienia? Nie dało się?


Napisałeś tylko "Bo?", skąd ja miałem wiedzieć, że ty w ten sposób pytasz się o "działanie mechanizmu"? Poza tym pełne zrozumienie odkupienia jest raczej dla nas zagadką, ale bibliści prowadzą pewne rozważania na podstawie objawienia. Dla przykładu:
[link widoczny dla zalogowanych]

Nie znalazłem tam odpowiedzi na to, o co pytam.


Ostatnio zmieniony przez Irbisol dnia Śro 20:22, 02 Lut 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Michał Dyszyński
Bloger na Kretowisku



Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 33347
Przeczytał: 62 tematy

Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 13:32, 02 Lut 2022    Temat postu:

Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Katolikus napisał:
Irbisol napisał:
Kolejny wers zaprzecza poprzedniemu.

Jaki wers jakiemu? Konkretnie wytłumacz, co i gdzie widzisz.
Ja go nie potępię. Nie przyszedłem bowiem po to, aby świat potępić, ale by świat zbawić. 
vs
Kto Mną gardzi i nie przyjmuje słów moich, ten ma swego sędziego: słowo, które wygłosiłem, ono to będzie go sądzić w dniu ostatecznym.

Nie widzę tu żadnego "zaprzeczenia".

Nie potępi, ale jego słowo będzie sądzić w dniu ostatecznym.

A jesteś wstanie wykazać, że "sądzić" to to samo, co "potępić"?

Sądzenie może dać 2 wyniki.

Dodam tylko, że w greckim oryginale Biblii słowo tłumaczone na polski jako "potępić" ma postać καταδικασθηση - co znaczy też "sądzić", "skazywać". Czyli rozróżnienie sądzić vs potępiać jest już bardziej interpretacją tłumacza, niż ścisłą oryginalną postacią wypowiedzi (a tak w ogóle Jezus wypowiadał się w języku aramejskim, czyli i tak na grecki dopiero jego słowa zostały przetłumaczone, co też stawia pewną wątpliwość, na ile zakres znaczeniowy greckiego odpowiednika aramejskiego wyrazu jest bliższy "sądzić", czyli niekoniecznie wyrokować negatywnie, czy też "potępiać", co już właśnie negatywny osąd wyraźnie orzeka). Sformułowanie "Ja go nie potępię" może też być tłumaczone "Ja go nie osądzę".
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Apologia kontra krytyka teizmu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin