Forum ŚFiNiA Strona Główna ŚFiNiA
ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

ABÓG NREM-A
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Apologia kontra krytyka teizmu
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wujzboj
Bloger na Kretowisku



Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: znad Odry
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 22:47, 26 Maj 2010    Temat postu:

NREM napisał:
Wuju, miałeś rację, wierzę w Aboga.

OK. A czy pozostaje nadal w mocy pytanie o humunkulusa:

wuj napisał:
Chodzi ci o to, że albo jest determinizm ("takość purumienia"), albo "ja" posiadające wolną wolę ("humunkulus")? I pytasz się teraz, gdzie jest to "ja", jeśli nie ma determinizmu?
NREM napisał:
Tak.

Wiesz już teraz, gdzie jest to "ja", jeśli nie ma determinizmu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gavril Princip




Dołączył: 11 Kwi 2011
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: spod Wro
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 0:13, 25 Kwi 2011    Temat postu:

Postawił bym pytanie inaczej ,na sposób klasyczny;
Co powoduje że zachowanie NREM'a jest spójne tj. w różnych sytuacjach odznacza się podobnymi motywami-reakcjami-zachowaniami ?

Pewna spójność zachowania jest prawidłowością empiryczną w wyjaśnieniu której próbuje się stworzyć ogólną teorie zachowania (teorie osobowości)
- wyjaśnienie empirycznej prawidłowości przez Wuja, biorąc pod uwagę nawet jej heurystyczny zamysł, jest niepoprawny, bowiem proponuje wyjaśnienie ontologiczne, odpowiadające na pytanie "dlaczego?" co z kolei wedle kryteriów wujowych jest błędne (patrz wątek "Czy nauka wyjaśnia, czy tylko opisuje?").
Jak powyżej - odpowiedz na pytanie o spójne motywy zachowania NREM ma charakter testowalny i naukowy, dlatego nie trzeba odwoływać się do ontologii.Problem ontologicznych założeń przesuwa się z NREM'a na teorie o nim (jego zachowaniu) orzekającą.
Schodzimy z poziomu ontologii na poziom konstruktów osobowościowych, które w wyjaśnieniu Wuja przyjął Óg, a które z powodzeniem może pełnić lista warunków konieczny opisujących spójność motywów NREM'A

Pozdrawiam

PS: jest to jedna propozycja - mam jeszcze 1-2 w zanadrzu..czekam na komentarz


Ostatnio zmieniony przez Gavril Princip dnia Pon 0:15, 25 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wujzboj
Bloger na Kretowisku



Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 23951
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: znad Odry
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 12:09, 27 Kwi 2011    Temat postu:

Nie bardzo rozumiem.

Empiryczna prawidłowość w obserwowanych zachowaniach jest warunkiem koniecznym tak przekazu jak i przetwarzania informacji. Jest więc ona inherentnym elementem każdego systemu, tak naukowego jak i ontologicznego, bo w każdym występuje ona jako fakt.

W każdym systemie naukowym prawidłowość ta jest jednak wbudowana na innym poziomie, niż dowolnym systemie ontologicznym. Tyle, że rozgraniczenie to jest nieostre w ontologiach nieidealistycznych, pojawia się bowiem w momencie, w którym ontologie te tracą sens, gdyż zaczynają z przeciągać pojęcia klasy "pojęcie naukowe lub przynajmniej intersubiektywne" poza dopuszczalny zakres ich stosowalności.

Przykładowe rozwiązania problemu "jak taką prawidłowość uzyskać w ramach idealizmu empirycznego" omawiam w moim artykule w ORF 2 (patrz wątek na forum: http://www.sfinia.fora.pl/komentarze-otwarte-referarium-filozoficzne-orf,48/j-dabrowski-czas-piaty-wymiar-str-37,4025.html).

Natomiast czy trzeba w ogóle odwoływać się o ontologii? To właśnie zależy, o czym mowa. O ile interesuje nas opis "spójnych motywów zachowania NREMa" na poziomie relacji pomiędzy treściami języka intersubiektywnego, wtedy ontologia jest nie tylko zbędna, ale wręcz nie na miejscu. Natomiast o ile zamierzamy umieścić ten opis w pełnym kontekście światopoglądowym (który zawsze sprowadza się do subiektywnej interpretacji w treściach obecnych wyłącznie w języku prywatnym), o tyle bez ontologii ani rusz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Apologia kontra krytyka teizmu Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4
Strona 4 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin